Binnenland

Eén nummer voor alle vragen aan de overheid

Minister De Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing wil zo spoedig mogelijk één landelijk telefoonnummer invoeren voor alle vragen aan de overheid, of die nu gezondheidszorg betreffen, de sociale dienst, de gemeente of toeristische informatie.

Redactie politiek
21 February 2005 11:15Gewijzigd op 14 November 2020 02:15

De bewindsman heeft zich over een dergelijk telefoonnummer laten informeren tijdens een werkbezoek aan de Verenigde Staten, waar al zoiets bestaat. In de VS gebruikt men het nummer 311. Welk nummer Nederland kiest, moet nog worden bepaald.

De bedoeling is de nieuwe service samen te voegen met de informatiedienst Postbus 51. De infolijn die minister De Graaf voor ogen staat, moet ook openstaan voor klachten over de overheid.

Waarschijnlijk komen er per gemeente zogenoemde callcenters, belcentra waar de burger terecht kan met zijn vragen. Volgens een woordvoerder van Binnenlandse Zaken zijn er al gemeenten, zoals Maastricht, die daarmee bezig zijn. Hoe de financiering van het landelijke systeem eruit gaat zien, is nog onduidelijk. In New York betaalt zowel de lokale als de federale overheid mee.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer