Brancheclubs verrast door maandenlange sluiting Julianakanaal
De sluiting van het Julianakanaal in Limburg komt onverwacht voor brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN), VNO-NCW en Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). Volgens de clubs is er „opeens een besluit genomen”, terwijl de impact van een sluiting nog in kaart moest worden gebracht. Bovendien stond er volgens de organisaties nog een gesprek met minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) gepland over de problemen rond het kanaal.
Rijkswaterstaat voert al sinds 2022 werkzaamheden uit aan de belangrijke scheepvaartroute tussen havens in Nederland, België en Frankrijk. In februari vorig jaar kwamen de werkzaamheden stil te liggen, omdat een geplaatste bouwkuip was volgelopen met water door een gat in de damwand. Het scheepvaartverkeer was toen wekenlang gestremd. Vanaf oktober wordt het kanaal tussen Berg en Born nu drooggelegd over een lengte van zo’n 4 kilometer. Zo kan de bouwkuip worden weggehaald.
De brancheclubs verwijzen in hun gezamenlijke reactie onder meer naar het belang van het verkeer over water tijdens de spoorstakingen in Duitsland van de afgelopen tijd. „Als het Julianakanaal zo lang dichtgaat, betekent dat er nog veel meer vervoer, namelijk van het water, over de weg moet”, stelt beleidsadviseur Leny van Toorenburg van KBN. Zij noemt de afsluiting van het kanaal „een ramp” die leidt tot „veel financiële schade”.
De werkzaamheden zullen veel impact hebben op de scheepvaart. Harbers schrijft in zijn brief aan de Tweede Kamer dat keersluis Limmel, iets ten noorden van Maastricht, op de omvaarroute ligt. Als die sluis gesloten moet worden door bijvoorbeeld hoog water of een storing, „is er geen alternatieve route mogelijk richting Antwerpen/Rotterdam”, aldus de minister.
Maar ook als omvaren wel mogelijk is, worden schippers op kosten gedreven, bijvoorbeeld voor extra brandstof. De organisaties willen dan ook dat er alternatieven op tafel komen. „Wij vragen de minister met klem om het geplande gesprek snel doorgang te laten vinden en alle varianten bespreekbaar te maken”, betoogt directeur Huub Narinx van de Limburgse tak van VNO-NCW. „Het Limburgs bedrijfsleven is zeer bezorgd en de impact is enorm voor de regio Limburg.”