Bloomberg: Sony staakt productie virtual reality headset
Sony heeft de productie van zijn virtual reality headset PSVR2 voor spelcomputer PlayStation 5 voorlopig stopgezet, omdat het Japanse elektronicaconcern kampt met een voorraad onverkochte exemplaren. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Volgens het persbureau zorgt het nieuws voor twijfels over de populariteit van gadgets op het gebied van virtual reality.
De verkoop van de headsets, die in Nederland worden aangeboden voor een kleine 600 euro, neemt al langer af. De hoeveelheid onverkochte exemplaren is daardoor flink opgelopen. Sony heeft in totaal ruim 2 miljoen exemplaren geproduceerd van het product dat in februari vorig jaar werd uitgebracht, zeiden de bronnen.
Sony reageerde niet op verzoeken om commentaar. Volgens eerdere berichten werkt het bedrijf wel nog steeds aan het uitbreiden van het aanbod aan games en toepassingen die beschikbaar zijn op de headset. In februari zei het bedrijf ook dat het de mogelijkheid test voor PSVR2-spelers om toegang te krijgen tot pc-spellen.
Sony is een van de grote spelers als het gaat om virtual reality-apparatuur, net als Facebook-moederbedrijf Meta Platforms. De bedrijven hebben moeite om voldoende content- en entertainmentmakers te vinden om speciale virtual reality-toepassingen te maken.
Dat laatste is wel nodig om hun platforms aantrekkelijk te maken. Een soortgelijk probleem doet zich voor bij de veel duurdere Vision Pro-headset van Apple, die dit jaar op de markt kwam zonder op maat gemaakte apps van de belangrijkste entertainmentplatforms Netflix en YouTube.
„Momenteel zijn er maar een beperkt aantal games die VR-apparaten ondersteunen, en dat zal ook leiden tot een gebrek aan motivatie bij spelers om VR-hardware aan te schaffen”, zegt een analist van de firma Macquarie. Volgens hem komt dat doordat de ontwikkelingskosten voor VR-games „aanzienlijk hoger zijn dan voor normale titels”.