LEGO blijft investeren in China ondanks dalende verkopen
LEGO blijft investeren in China, ondanks dat de speelgoedfabrikant de verkopen in dat land vorig jaar zag dalen. Het Deense familiebedrijf achter de gekleurde plastic bouwsteentjes wist de mindere verkopen in China te compenseren met een sterke groei in de Verenigde Staten en Centraal- en Oost-Europa. De jaaromzet viel daardoor hoger uit. Ook veroverde LEGO vorig jaar marktaandeel, in wat het bedrijf de somberste speelgoedmarkt in vijftien jaar noemde.
Het bedrijf heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het uitbreiden van de productiecapaciteit en het openen van nieuwe winkels. Vorig jaar opende het 147 nieuwe winkels, waarmee het totale aantal winkels over de hele wereld op ruim 1000 komt. Meer dan de helft van de nieuwe openingen vond plaats in China, waar het aantal winkels nu de 500 overschrijdt. Toch daalde de omzet in China vorig jaar. Volgens topman Niels Christiansen kwam dat door uitdagende macro-economische omstandigheden in het land. LEGO zal volgens de topman echter blijven investeren en nieuwe winkels openen in China om het merk verder uit te breiden.