Kamer snel in debat over onderzeeboten
De Tweede Kamer wil op de kortst mogelijke termijn een debat over de bouw van nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. Het debat vindt plaats op initiatief van de SGP-fractie.
Vorige week meldde De Telegraaf dat de order voor de bouw van vier nieuwe Nederlandse onderzeeboten waarschijnlijk naar Frankrijk gaat. De werf Naval Group zou de beste papieren hebben, omdat deze “de beste boot voor de beste prijs” zou kunnen leveren.
Dit zou betekenen dat de Nederlandse concurrent Damen Naval die in combinatie met het Zweedse Saab ook in de race is voor de opdracht, buiten de boot valt. SGP-fractievoorzitter Stoffer zei dinsdag dat Naval Group deels in staatshanden is “en daarom grote risico’s kan nemen en kan leveren tegen prijzen waar een commerciële werf nauwelijks tegenop kan”. Er is volgens Stoffer daarom sprake van “een niet-gelijk speelveld”. Zijn fractie vroeg een Kamerdebat aan met de verantwoordelijke bewindslieden en dat voorstel kreeg steun van een meerderheid. De Kamer wil voorafgaand aan het debat een brief waarin het kabinet met name ingaat op dat ongelijke speelveld in de strijd om de miljardenorder.
Waarschijnlijk hakt het kabinet 15 maart de knoop door over wie de vier onderzeeërs mag bouwen. De Kamer wil het debat in ieder geval vóór die datum.
Met de ontwikkeling en bouw van de vier nieuwe onderzeeboten - opvolgers van de verouderde boten van de Walrusklasse - is een bedrag van zo’n vier tot zes miljard euro gemoeid. Naast Damen/Saab en het Franse Naval Group zit ook nog een Duitse werf in de competitie.
Als de combinatie Damen/Saab de opdracht inderdaad misloopt, zal de Nederlandse maritieme maak- en kennisindustrie daar volgens experts jarenlang grote schade van ondervinden.