Binnenland

Raad van State oordeelt over doortrekken A15 en verbreden A12

De Raad van State bepaalt woensdag of de snelweg A15 in de buurt van Arnhem aangesloten mag worden op de A12 en of de A12 dan verbreed mag worden richting de Duitse grens. Het is de derde keer dat de hoogste bestuursrechter een uitspraak doet in dit infrastructurele project, waarin met name de stikstofuitstoot een struikelblok is. Uitspraken in deze zaak hebben tot dusver invloed gehad op andere grote bouwprojecten in het land.

ANP
6 March 2024 03:32

De A15 is de meest gebruikte route over de weg voor vrachtverkeer van Rotterdam richting Duitsland en Oost-Europa. De snelweg houdt op bij Ressen in Gelderland. Verkeer moet via Arnhem naar de A12 rijden. Over de aansluiting van de A15 op de A12 wordt al tientallen jaren gesproken. In 2017 belandden bezwaren tegen het tracébesluit voor de doortrekking bij de Raad van State. Er waren 44 bezwaarmakers die zich zorgen maakten over onder andere geluid, natuur en milieu, want het nog aan te leggen snelwegdeel voert door natuurgebieden. In 2021 wees de hoogste bestuursrechter een groot deel van de bezwaren af. Toen bleven er nog vijf partijen over, waaronder Mobilisation for the Environment (MOB) en de Gelderse Natuur- en Milieufederatie.

In 2023 legde de Raad van State in deze zaak vast dat stikstofuitstoot berekend moet worden tot op 25 kilometer afstand van het project, de zogenoemde rekenafstand. Die geldt sindsdien voor elk infrastructureel werk. Nu moet de rechter besluiten of er voldoende stikstofonderzoek in het beoogde gebied is gedaan. En de rechter beoordeelt of er boerderijen opgekocht mogen worden om zo stikstofruimte vrij te maken voor de aanleg van de snelwegen, wat ook wel extern salderen heet.

Of de uitspraak van woensdag ook een definitief oordeel over de doortrekking zal zijn, moet blijken. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat er opnieuw gerekend moet worden. En als de rechter akkoord gaat met de aanleg, zijn er nog wat hobbels. Rijkswaterstaat sloot al in 2019 contracten af met bouwers, maar de kosten zijn ondertussen fors gestegen. Een deel van de aanlegkosten, berekend op zo’n 1,4 miljard euro, moet opgebracht worden door tolheffing. Maar de Tweede Kamer denkt nu na over kilometerheffing op alle Nederlandse wegen. Als dat doorgaat, vervalt tolheffing en ontstaat er een fiks gat in de begroting.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer