Economie

Consumentenbond zet stop op prijspeilingen

De Consumentenbond stopt per direct met de prijsvergelijking van supermarkten in de Consumentengids. De bond heeft tot deze stap besloten na het conflict tussen koekfabrikant Peijnenburg en supermarktconcern Albert Heijn.

Redactie economie
16 February 2005 09:36Gewijzigd op 14 November 2020 02:14Leestijd 2 minuten

Dat heeft een woordvoerder van de bond dinsdag bekendgemaakt.

De Consumentenbond vergelijkt de prijzen in de supermarkt aan de hand van een boodschappenmandje met 500 A-merkproducten, waar er elke keer 100 uit geselecteerd worden. Voor de supermarkten is het daarom belangrijk om deze producten zo goedkoop mogelijk aan te bieden, zodat de winkels er als goedkoopste uitkomen.

Directe aanleiding om te stoppen met de peiling is het conflict tussen Albert Heijn en Peijnenburg. Albert Heijn eiste levering van de koek van 600 gram die in het mandje van de Consumentenbond zat. Peijnenburg wilde niet leveren, omdat de koek met een dubbeltje verlies werd verkocht. Volgens de fabrikant verlaagde Albert Heijn de prijs alleen maar omdat het product in het mandje van de Consumentenbond zat.

Een woordvoerder van de Consumentenbond vindt een van de argumenten van Peijnenburg een onderzoek waard. De producten in het mandje zouden op een ongunstige plek liggen tegen een lage prijs, zodat supermarkten er weinig van verkochten, terwijl ze het product toch wilden voeren om als goedkoop uit de bus te komen. „Dat is manipulatie van het onderzoek. Het gaat ons om de combinatie van plek en prijs.”

Binnen de branche was altijd veel kritiek op deze onderzoeksmethode, omdat verse artikelen en huismerken niet in het onderzoek werden betrokken. Ook zouden jaren geleden sommige supermarktorganisaties op de hoogte zijn geweest van wanneer er een peiling kwam en welke artikelen daarin zouden zitten. Daarom schakelde de Consumentenbond enkele jaren gelden over op een meer flexibel mandje.

Al die tijd hebben de supermarkten ervoor gezorgd de producten uit het mandje tegen een lage prijs aan te bieden. Door de prijzenslag is de sfeer in de handel echter veranderd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer