Forse winstdaling Gucci-moederbedrijf Kering
Het Franse luxeconcern Kering, eigenaar van merken als Gucci, Yves Saint Laurent en Balenciaga, heeft vorig jaar flink minder winst gemaakt. Kering waarschuwt ook dat de winst in 2024 verder onder druk komt te staan, omdat er meer geïnvesteerd gaat worden in het vernieuwen van modehuizen.
De nettowinst daalde in 2023 met 17 procent tot bijna 3 miljard euro. Ook de omzet ging omlaag, met 4 procent tot 19,6 miljard euro.
„In een moeilijk jaar voor de groep hebben we onze organisatie versterkt en belangrijke stappen gezet om de zichtbaarheid en exclusiviteit van onze huizen verder te vergroten”, stelt topman François-Henri Pinault in een verklaring. Hij wil vooral vernieuwingen aanbrengen bij het Italiaanse Gucci, het paradepaardje van het luxebedrijf.
Dit merk blijft al jaren achter bij zijn concurrenten met de verkopen van luxe tassen, schoenen en juwelen. Vorig jaar daalde de inkomsten van Gucci met bijna 10 procent. Gucci is goed voor ongeveer twee derde van de winst van Kering. Volgens Pinault gaat de nieuwe collectie van Gucci, van creatief directeur Sabato de Sarno, de komende weken in de verkoop.