Passagier Transavia boet voor wangedrag
Een Nederlandse passagier van Transavia moet ongeveer 6000 euro betalen omdat door zijn wangedrag een vliegtuig een tussenlanding moest maken. Dat heeft de rechtbank in Den Haag onlangs bepaald.
De luchtvaartmaatschappij bracht het nieuws maandag naar buiten. Het is zeer waarschijnlijk de eerste keer dat een lastige reiziger moet opdraaien voor de kosten van een onvoorziene tussenlanding, zei een woordvoerster van Transavia.
In 2003 zat de man aan boord van een vliegtuig dat onderweg was van Tenerife naar Amsterdam. Hij misdroeg zich zodanig dat werd besloten een extra stop te maken in Faro, Portugal, en hem over te dragen aan de politie. Transavia is vervolgens een procedure tegen de passagier begonnen om de kosten van de tussenlanding terug te krijgen. De rechter heeft begin februari de luchtvaartmaatschappij in het gelijk gesteld.
Het komt volgens Transavia steeds vaker voor dat passagiers overlast veroorzaken. De vervoerder is van plan vaker een schadeclaim in te dienen. „We doen er alles aan om overlast in te dammen.”
KLM, het moederbedrijf van Transavia, noemt het belangrijk dat er nu een duidelijke uitspraak is over de aansprakelijkheid van passagiers. De luchtvaartmaatschappij probeert altijd de schade te verhalen als iemand problemen veroorzaakt. Daarbij stuit het bedrijf wel vaak op de moeilijkheid dat de reizigers uit het buitenland komen en moeilijk te traceren zijn.
De Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) is „zeer verheugd” over het feit dat de kantonrechter de man heeft veroordeeld heeft tot het betalen van de kosten. De VNC vindt dat passagiers aan boord aangepakt moeten kunnen worden als zij over de schreef gaan. „Hopelijk bedenken de passagiers zich een volgende keer wel even voordat ze zo ver gaan dat er een tussenlanding voor hen gemaakt moet worden”, aldus VNC-woordvoerder Diederik Swart.
Verschillende maatschappijen hebben inmiddels zwarte lijsten van passagiers die zich agressief hebben gedragen aan boord. De VNC hoopt dat deze lijsten op internationaal niveau gekoppeld kunnen worden.
KLM is onlangs een zaak begonnen tegen een Amerikaan die een valse bommelding had gedaan, waardoor een vliegtuig met vertraging moest vertrekken. Het komt niet altijd tot een rechtszaak. „Laatst had iemand een paar stoelleuningen vernield. Zijn ticket is ingetrokken en hij moest de schade direct betalen”, zei een KLM-woordvoerder. Een tussenlanding is volgens hem bijna nooit nodig. „We hebben handboeien aan boord.”