FlixBus ziet twee keer zoveel reizigers naar Duitsland om staking
Reizigers gaan twee keer zo vaak met de bus naar Duitsland nu treinpersoneel in dat land staakt, meldt busvervoerder FlixBus. Door de zesdaagse staking, de langste staking ooit op het Duitse spoor, ziet de woordvoerder van FlixBus dat er meer vraag is naar alternatieve vervoersmiddelen dan tijdens eerdere werkonderbrekingen op het spoor in Duitsland.
„Deze keer is de vraag nog hoger dan de afgelopen twee stakingen in Duitsland, waarschijnlijk door de lengte van de staking”, zegt hij. Tijdens de werkonderbreking rijden extra bussen tussen Amsterdam en Berlijn, laat de woordvoerder weten. Als het nodig is, komen er nog meer extra ritten bij. Hij benadrukt dat er nog genoeg kaartjes over zijn en dat de vervoerder zoveel mogelijk dubbeldekkers laat rijden voor meer plek.
Openbaar vervoerder Arriva zegt dat het tijdens de staking van Duits treinpersoneel iets drukker is dan normaal in de bussen tussen Heerlen en Maastricht en Duitsland. „Het gaat hier natuurlijk over korte afstanden en waarschijnlijk ook om reizigers die gewend zijn om tussen Nederland en Duitsland te reizen”, vertelt hij. Arriva laat geen extra bussen rijden.
Woensdag begonnen machinisten van staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn (DB) aan een staking in het persoonsvervoer. Bestuurders van goederentreinen legden een dag eerder al het werk neer in een slepend conflict tussen spoorvakbond GDL en DB rond kortere werkweken en hogere lonen. De NS en Arriva lieten eerder al weten dat ze treinen schrappen tijdens de staking, die tot en met maandag duurt.
De staking zorgde woensdag voor massale verstoringen en geschrapte treinen, meldt het Duitse persbureau DPA. Ook op andere dagen rijden naar verwachting nauwelijks treinen in Duitsland. DB-treinen rijden op zeer beperkte nooddienstregelingen en bedrijven zien verliezen omdat ze goederen later binnenkrijgen.
DB waarschuwt dat het goederenvervoer naar Nederlandse en Belgische havens ook wordt geraakt door de staking. Hetzelfde geldt voor goederentreinen die door de Alpen, Polen en Scandinavische landen gaan. Woensdag waarschuwde beleidsadviseur spoorvervoer Geert van Eijk van evofenedex dat de Nederlandse industrie stil kan komen te liggen door de grote treinstaking.