Nederlandse economie verduurzaamt volgens rapport trager
De Nederlandse economie wordt duurzamer, maar in een steeds lager tempo. Waar het aandeel duurzame energie nog hard stijgt, stagneren initiatieven voor bijvoorbeeld het tegengaan van verspilling van grondstoffen.
Het netwerk van duurzame bedrijven MVO Nederland komt tot die conclusie op basis van een rapport van SEO Economisch Onderzoek. Daarin is de mate van duurzaamheid uitgedrukt in een percentage, waarbij 100 procent staat voor de ideale situatie. Op dit moment is de Nederlandse economie 17,5 procent duurzaam, tegenover 16,5 procent vorig jaar. Die toename van 1 procentpunt is de kleinste stijging van de afgelopen vijf jaar.
Onderzoekers keken naar zeven thema’s die te maken hebben met duurzaam ondernemen. Ze concludeerden dat het Nederlandse bedrijfsleven diverser is geworden. Ook met het opwekken en gebruiken van niet-fossiele energie schuiven ondernemers meer richting het ideaal van een volledig klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2050. Daarnaast verbeterden Nederlandse bedrijven hun score op het gebied van biodiversiteit.
Daar staat een lichte krimp tegenover van ‘circulaire’ bedrijfsactiviteiten, waarbij zo min mogelijk grondstoffen of materialen verloren gaan. Zo nam het aandeel hergebruikte materialen op het totale materiaalgebruik af.
SEO ziet ook dat in prijzen voor producten minder goed niet-financiële kosten zijn doorberekend, zoals de milieu-effecten. Dat komt onder andere door verlaagde energiebelastingen. Verder verslechterden de inspanningen om transparant te rapporteren over toeleveringsketens. Open informatie over toeleveranciers in bijvoorbeeld ontwikkelingslanden wordt gezien als middel tegen misstanden in fabrieken of plantages.
Volgens MVO Nederland-directeur Wouter Scheepens is veel overheidsbeleid voor verduurzaming complex. Dat maakt verduurzamen financieel en commercieel nog niet erg aantrekkelijk, denkt hij. Vooral bij kleinere bedrijven zou dit probleem spelen.
„Kijk naar duurzame subsidies. Grote bedrijven hebben hier hele afdelingen voor. Het mkb heeft geen tijd, noch capaciteit om zich door ingewikkelde procedures te worstelen - terwijl de innovatie nu juist daar zit”, zegt Scheepens. „Ik vind het niet zo gek dat de bakker op de hoek blijft doen wat ’ie doet.”