Luchtvaart vraagt hulp overheid bij toekomstbestendig maken sector
De Nederlandse luchtvaartsector roept de overheid in een pamflet op te helpen bij het toekomstbestendig maken van de sector. Verschillende organisaties, bedrijven en universiteiten - 31 in totaal - hebben zich bij die oproep aangesloten. Zo is de hulp van de overheid volgens Gunay Uslu, topvrouw van reisorganisatie Corendon en voormalig staatssecretaris, „essentieel om de duurzame ambities van onze sector te kunnen behalen”.
Naast namen van bedrijven en organisaties uit de luchtvaartsector staan ook de namen van werkgeversorganisatie VNO-NCW en de TU Delft onder het pamflet. Zij doen daarin tien toezeggingen die zijn verdeeld over drie onderwerpen, waar wordt ingegaan op het respectievelijk schoner, stiller en sterker maken van de luchtvaart. Zo pleiten de ondertekenaars van het pamflet onder meer voor het investeren in duurzame brandstoffen, minder hinder van vliegen in de nacht en goede arbeidsomstandigheden.
Volgens topvrouw Marjan Rintel van luchtvaartmaatschappij KLM laat de sector daarmee zien waar hij voor staat. Maar ook „wat de politiek kan bijdragen om deze ambities te bereiken en wat de Nederlander eraan heeft”. Transavia-topman Marcel de Nooijer zegt dat de sector namelijk „heel goed” snapt dat het schoner, stiller en zuiniger moet. „Het is ook goed als we daar sectorbreed over nadenken en naar handelen, dus met het bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen.”
De overheid en de luchtvaartsector stonden vorig jaar nog meermaals tegenover elkaar, zelfs tot in de rechtszaal. Zo wilde de Staat dat het jaarlijkse aantal vluchten via Schiphol omlaag zou gaan van 500.000 naar 460.000. Luchtvaartmaatschappijen zagen die krimp op Schiphol daarentegen niet zitten en stapten uiteindelijk naar de Hoge Raad. De maatschappijen trokken aan het langste eind, nadat het kabinet had besloten de krimpplannen in te trekken.
Opvallend is dan wel dat de luchtvaart in het pamflet pleit voor meer internationale treinen op korte afstanden. „Wij stoppen met vliegen op Brussel, zodra er voldoende treincapaciteit is en de trein vaker en vroeger tussen luchthaven Brussel en Schiphol gaat rijden dan nu het geval is zodat aan de reisbehoefte van passagiers kan worden voldaan”, valt te lezen. Volgens de ondertekenaars kunnen mensen zo bewustere keuzes maken hoe te reizen op korte afstanden.