Laurus ziet in uitspraak impuls voor antidumping
Laurus hoopt dat de gerechtelijke uitspraak in de koekoorlog tussen Peijnenburg en Albert Heijn antidumpingwetgeving dichterbij brengt. Het supermarktconcern, bekend van ketens als Konmar en Edah, ziet in dergelijke wetgeving een goed instrument om uitwassen in de huidige prijzenslag tegen te gaan.
Laurus wees er donderdag op dat de voor Peijnenburg gunstige uitspraak de koekfabrikant niet per definitie tot winnaar maakt. Producenten en supermarkten zijn van elkaar afhankelijk, aldus een woordvoerder. „Ze hebben elkaar nodig".
Hij denkt dan ook niet dat de uitspraak de aanzet zal geven tot selectieve distributie door producenten. „Fabrikanten van zogeheten A–merken hebben belang bij landelijke verspreiding. Het is in niemands belang dat het product niet op de winkelschappen komt".
Wel vindt Laurus dat grenzen gesteld moet worden aan de inmiddels anderhalf jaar oude prijzenslag. „Mogelijk dat de uitspraak voor supermarkten en leveranciers als signaal kan dienen om een oplossing te vinden".
Het supermarktconcern hoopt dat de vorig najaar door de Tweede Kamer ingezette studie naar antidumpingwetgeving ook echt resultaat oplevert. Kern van zulke regelgeving moet zijn dat producten niet onder de kostprijs mogen worden verkocht. „In acht Europese landen, waaronder België, werkt dat prima". Laurus schat dat momenteel driehonderd merken onder de kostprijs in de winkels wordt aangeboden.