„Onrust rond Rode Zee maakt gember en druiven duurder”
Het vervoer van producten uit Azië naar Europa loopt vertraging op door de onrust rond de Rode Zee. De consument zal binnenkort voor sommige producten meer moeten betalen.
Een woordvoerder van GroentenFruit Huis, een koepel waar onder meer groothandelaren in groenten en fruit bij zijn aangesloten, bevestigde vrijdag na berichtgeving door De Telegraaf dat onder meer grapefruit, knoflook en gember uit Azië naar Nederland komen. Die producten komen per schip door de Rode Zee en het Egyptische Suezkanaal. Binnenkort komen daar druiven uit India bij.
Sagar Deore, directeur van de Indiase fruitexporteur Janki Freshyard, laat op het platform agf.nl weten dat de verstoring van de scheepvaart in de Rode Zee een „enorme impact” heeft op de druivenexport van India. „We staan op het punt om de eerste druiven naar de EU en het Verenigd Koninkrijk te verzenden.”
Volgens Deore melden zijn agenten dat de alternatieve route om de zuidpunt van Afrika tien tot vijftien dagen extra reistijd kost, wat neerkomt op „enkele honderden dollars” per container. „Hoewel we nog niets officieels hebben gehoord, kunnen ze binnenkort ook beginnen met het in rekening brengen van een oorlogsrisicotoeslag.”
Sinds eind vorige week hebben alle grote rederijen besloten deze korte route tussen Azië en Europa voorlopig te mijden. Aanleiding voor het besluit zijn de acties van Houthirebellen uit Jemen, die een groot deel van dat land onder controle hebben. Uit solidariteit met de Palestijnen vallen de Houthi’s schepen aan die een relatie met Israël hebben. Deze week lieten ze weten dat ze ook schepen onder vuur te zullen nemen uit landen van de internationale coalitie die de koopvaardij in de Rode Zee wil beschermen. Daaronder zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en de landen van de Europese Unie.
Transporteconoom Albert Jan Swart van ABN AMRO zegt in De Telegraaf dat omvaren rond Afrika meer geld kost, zeker als het om koeltransport gaat. De verstoring van de scheepvaartroute door het Suezkanaal zorgt nu al voor een stijging van de olieprijzen en het ligt aan het artikel of de extra transportkosten snel gecompenseerd kunnen worden in de prijs.
Door de stagnerende wereldeconomie zijn de vrachtprijzen momenteel overigens relatief laag, maar dat kan snel veranderen. De transportkosten vanuit China naar Rotterdam zijn door de recente aanslagen van de Houthi’s volgens Swart in een week tijd al 16 procent gestegen.
De EU heeft besloten dat ook de Europese piratenbestrijdingsmissie Atlanta tegen de Houthi-rebellen kan worden ingezet.