Vaste lasten huishoudens stijgen door duurder abonnement
Het aantal abonnementen op streamingsdiensten is in zes jaar tijd fors toegenomen. De vaste lasten van huishoudens stijgen door de hogere prijzen op abonnementen.
Dat schrijven economen van ABN AMRO vrijdag in een artikel op economenplatform ESB. Het betalen voor het bekijken van televisieseries en het beluisteren van muziek via internet, is flink populair geworden, concluderen de economen op basis van geanonimiseerde transactiegegevens.
Zo had in september 2023 bijna driekwart van de rekeninghouders die ook een mobiel- of internet- abonnement heeft (70 procent) een abonnement op een zogeheten streamingsdienst. Dit aantal bedroeg zes jaar eerder, in 2016, nog slechts 7 procent. Ook het aantal reisabonnementen is toegenomen in het afgelopen jaar.
Hadden Nederlanders in 2018 gemiddeld nog elf abonnementen, in 2021 was dit aantal gestegen naar veertien. Dit gaat om uiteenlopende diensten en producten: van media tot bloemen, en van koffiebonen tot de glazenwasser en sportschool. Die worden meestal ieder jaar duurder, waardoor ook de vaste lasten in het huishoudboekje oplopen. Als mensen hun abonnementen niet zo snel opzeggen, zitten ze er weer voor een periode aan vast en daar kunnen ze ongemerkt financieel last van hebben, zeggen de schrijvers.