Nike wil flink in kosten snijden, verkopen China vallen tegen
Nike wil komende drie jaar voor 2 miljard dollar aan kosten gaan besparen nu de verkopen in China tegenvallen en in Noord-Amerika zelfs afnemen. Het Amerikaanse sportartikelenconcern wil dat onder meer doen door zijn assortiment te gaan vereenvoudigen. Ook zou Nike meer willen inzetten op automatisering en nieuwe technologie.
Hoeveel banen hierdoor verloren zullen gaan, is nog niet duidelijk. Nike geeft aan dat in verband met de reorganisatie te rekenen op ongeveer 400 miljoen tot 450 miljoen dollar aan herstructureringskosten, „voornamelijk in verband met ontslagkosten voor werknemers”.
Nike zag de wereldwijde omzet afgelopen kwartaal met 1 procent toenemen tot 13,4 miljard dollar. Daarbij ging er met 1,6 miljard dollar bijna een vijfde meer winst in de boeken dan een jaar terug. Volgens financieel directeur Matthew Friend heeft het bedrijf daarmee duidelijk vooruitgang laten zien. De directie benadrukt met de reorganisatie daarom vooral te mikken op winstgevende groei voor de lange termijn.
Op de Noord-Amerikaanse thuismarkt liepen de inkomsten in afgelopen kwartaal evenwel met 4 procent terug. De omzet in de regio Groot-China steeg met 4 procent, maar dat was weer beduidend minder dan waar kenners in doorsnee op rekenden. Daarbij rekent Nike voor de komende twee kwartalen van zijn gebroken boekjaar op iets minder sterke resultaten.
De zorgen van beleggers over China, wat een belangrijke markt is voor Nike, zijn een aandachtspunt voor het bedrijf, te midden van de vrees voor een terugval in de consumentenbestedingen daar. Bestuurders van Nike hebben het hele jaar door gezegd dat ze er vertrouwen in hebben dat de Chinese markt zich goed zal herstellen. Maar de laatste resultaten zijn voor analisten juist een aanleiding voor twijfels over de haalbaarheid van die inschatting.