Zenuwen bij Nederlandse reders over Rode Zee nemen toe
Bij Nederlandse reders neemt de spanning toe over de situatie in de Rode Zee, waar rebellen uit Jemen aanvallen hebben uitgevoerd op koopvaardijschepen. Er varen nog schepen van Nederlandse bedrijven over die belangrijke route, zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).
„Zij die daar al varen, kunnen moeilijk keren. Men is zenuwachtig”, legt Koster uit. Uit veiligheidsoverwegingen noemt ze geen namen van bedrijven. „En zij die daar nog naartoe moesten, moeten nu andere routes kiezen.” Er zijn voor zover bekend geen aanvallen op schepen van Nederlandse bedrijven geweest.
Eerder werd al bekend dat een aantal Nederlandse reders heeft besloten niet meer via de Rode Zee te varen. Ook drie van ’s werelds grootste zeevaartbedrijven, Maersk, MSC en Hapag-Lloyd, mijden de zee tussen het Arabisch schiereiland en Afrika. Houthi-rebellen hebben onder andere schepen van Maersk, Hapag-Lloyd en MSC aangevallen.
De KVNR doet ook een oproep voor meer militaire ondersteuning om bemanningsleden en schepen te beschermen tegen drone- en raketaanvallen op schepen. Koster legt uit dat veel schepen al wel varen met beveiligers aan boord tegen piraterij. Dat zijn soms militairen en soms medewerkers van private bedrijven. „Maar feit is dat zij weinig kunnen uithalen tegen droneaanvallen of raketaanvallen.”
Ook het Verband Deutscher Reeder (VDR) riep in Duitsland de regering op om deel te nemen aan een internationaal militair samenwerkingsverband om de scheepvaart in de Rode Zee te beschermen. Marineschepen van de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk zijn daar al actief.
„Stel je voor dat je op een schip staat en door raketten, drones en kruisraketten wordt beschoten, dan is dat natuurlijk een escalatie van het geweld tegen de koopvaardij die totaal onacceptabel is”, zei Martin Kröger van het VDR tegen radiozender Bayern 2.
Voor de wereldhandel hebben de aanvallen waarschijnlijk grote gevolgen. Van alle wereldwijd verhandelde goederen gaat naar schatting zo’n 12 procent via de Rode Zee en het Suezkanaal in Egypte. Omvaren kost dagen extra vaartijd.