Unilever spreekt zich uit tegen prijzenslag
Unilever schaart zich achter het protest tegen de prijzenslag in de supermarktwereld. Directeur H. Brouwer van Unilever Bestfoods Nederland zei dinsdag in NRC Handelsblad dat hij niet van plan is nog langer mee te betalen aan de prijzenslag in de supermarktwereld.
Het geluid van Unilever, leverancier van onder meer levensmiddelen en verzorgingsproducten, komt op een pikant moment. Koekfabrikant Peijnenburg en Albert Heijn zijn in een ruzie verwikkeld omdat de kruidenier via de rechter levering van de koek van 600 gram wil afdwingen. Peijnenburg vindt echter dat Albert Heijn de koek tegen een te lage prijs verkoopt. Donderdag doet de rechter hierover uitspraak.
Brouwer zegt dat de prijzen die Unilever eind vorig jaar afsprak met de supermarkten gehandhaafd blijven. „Op die manier dragen we niet meer bij aan de prijzenoorlog.” Volgens de directeur leiden verdere prijsverlagingen tot niets. „Wat er nu gebeurt, is niet gezond voor supermarkten, leveranciers en op termijn voor consumenten. Het gaat ten koste van de ontwikkeling van nieuwe producten en het assortiment verschraalt.”
Unilever is de grootste leverancier van supermarkten in Nederland.
Ook omzetcijfers geven aan dat de prijzenslag de consumenten niet meer kan verleiden. In de eerste vier weken van het nieuwe jaar zakte de omzet 1,4 procent ten opzichte van dezelfde periode. De prijzenslag duurt nu al ongeveer anderhalf jaar.
De aanstichter van dit alles was Albert Heijn, dat klanten probeert terug te winnen. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat er een eind komt aan het prijsgeweld. Albert Heijn heeft aangegeven dit jaar door te gaan totdat de gewenste middenpositie in de markt is bereikt.
Overigens gaan de onderhandelingen tussen leveranciers en supermarkten niet alleen over de prijs. Ook andere factoren spelen mee, zoals de plaats van het product in het schap, de hoeveelheid producten die wordt afgenomen en hoeveel geld die wordt gestoken in advertenties.