Corbulotunnel bij Leiden gaat na veel tegenslag op 5 juli open
Na zo’n zeven jaar bouwen en heel wat tegenslagen gaat de nieuwe Corbulotunnel bij Leiden komende zomer open. Volgens de provincie Zuid-Holland is het de bedoeling dat op 5 juli 2024 de slagbomen aan weerszijden van de tunnel omhooggaan, zo’n anderhalf jaar later dan oorspronkelijk gepland. De bijna 2,5 kilometer lange tunnel ten zuiden van Leiden vormt een snelle verbinding tussen de rijkswegen A4 en A44. De N434, zoals de nieuwe weg heet, maakt deel uit van de RijnlandRoute.
De werkzaamheden begonnen in 2017. Zwaartepunt daarvan was het boren van twee tunnelbuizen van elk 2250 meter lang, met beide twee rijstroken. Dat gebeurde op een diepte van zo’n 30 meter. Het boren was in de loop van 2020 klaar, waarna de werkzaamheden verdergingen met de inrichting van de tunnel. De nieuwe N434 heeft ook nog een ‘verdiept’ deel van 1,4 kilometer.
De bouwers kregen met nogal wat tegenslag te maken. Zo raakten de nodige technische installaties, machines en bouwmaterialen vorig jaar beschadigd bij een brand in loodsen op het werkterrein. Ook de coronacrisis veroorzaakte uitstel. Vorig jaar liet de provincie Zuid-Holland extern onderzoek doen na signalen van onveilige arbeidsomstandigheden voor de tunnelbouwers. In 2019 was een bouwvakker overleden.
De tunnel is inmiddels zo goed als klaar, maar wordt voor opening nog uitvoerig getest. De Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer) telde de afgelopen dagen op X al af, zonder duidelijk te maken waarnaar. Dinsdag vertelde Zevenbergen dat hij aftelt tot 5 juli, de dag waarop de eerste auto’s door de tunnel moeten gaan rijden.
Naar verwachting maken jaarlijks per buis zo’n 9 miljoen motorvoertuigen gebruik van de Corbulotunnel, het tweede deel van de RijnlandRoute. Het eerste deel, de ir. G Tjalmaweg N206 bij Valkenburg, is al klaar. Aan het project Europaweg N206 bij Leiden moet nog worden begonnen.