Nederland en Duitsland gaan samen groene waterstof invoeren
Nederland en Duitsland gaan samenwerken bij de import van groene waterstof. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat dinsdag bekendgemaakt tijdens een werkbezoek van koning Willem-Alexander aan de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.
Nederland en Duitsland steken elk 300 miljoen euro in een gezamenlijke internationale aanbesteding voor de import van groene waterstof vanaf 2027. Duitsland ondersteunt al sinds 2022 de import van groene waterstof door grote energiebedrijven. De brandstof is nog te duur om zonder subsidie aantrekkelijk te zijn voor afnemers.
Groene waterstof is waterstof die met behulp van bijvoorbeeld wind- en zonne-energie wordt geproduceerd. Voor verduurzaming van de industrie en transportsector zijn grote volumes ervan nodig.
Volgens het ministerie hebben binnen Europa Nederland en Duitsland de grootste behoefte aan waterstof. De twee landen willen die deels zelf gaan produceren en daarnaast importeren, onder meer via Nederlandse havens. „Zodoende ontstaat er op termijn een Noordwest-Europese waterstofmarkt waarbij Nederland zich tot een van de belangrijkste waterstofhubs van de regio kan ontwikkelen”, schrijft het ministerie.
Waterstofschip
Koning Willem-Alexander nam een kijkje bij verschillende waterstofprojecten. In Duisburg stapte hij aan boord van het eerste nieuwgebouwde waterstof-elektrisch aangedreven binnenvaartschip ter wereld, het ms Antonie van ondernemer Harm Lenten. Dit schip is een demonstratieproject voor de binnenvaartsector.
De Antonie gaat emissievrij zout vervoeren van Delfzijl naar de fabriek van Nobian in de Rotterdamse Botlek. Per keer kan er 3700 ton zout mee, wat overeenkomt met de lading van 120 vrachtwagens. Nobian –een twee jaar geleden verzelfstandigde tak van AkzoNobel– produceert zout en chemicaliën voor de industrie en maakt ook de waterstof waar de Antonie op vaart.