Economie

Kipketen KFC krikt verkopen in Europa flink op

Kipketen KFC heeft zijn verkopen in Europa dit jaar tot nu toe met bijna een vijfde opgekrikt vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat is voor een deel nog te danken aan het herstel uit de coronapandemie, want begin 2022 waren er in verschillende landen nog lockdowns. Maar ook de laatste maanden wordt er beduidend meer verdiend met bijvoorbeeld Hot Wings, Zinger Burgers en Crispy Tenders.

ANP
1 November 2023 13:16Gewijzigd op 1 November 2023 14:00

Europa is goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde omzet van de fastfoodketen. In de eerste drie kwartalen van het jaar lag de omzet hier 19 procent hoger, als wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten. In het derde kwartaal was de groei wel afgezwakt, maar met 13 procent was de omzetgroei nog altijd stevig.

Van de grootste markten waar KFC actief is, liet alleen China (plus 16 procent) meer groei zien. Daar was een jaar geleden nog sprake van een streng coronabeleid, wat het lastig maakte voor de restaurants om goede omzet te draaien. Vandaar dat het voor de hand ligt dat daar nu meer herstel is te zien. De verkopen in thuismarkt de Verenigde Staten lagen even hoog als een jaar geleden.

Topman David Gibbs van moederbedrijf Yum Brands spreekt van „wederom een uitstekend kwartaal”. Alles bij elkaar zag het concern, waar ook de ketens Pizza Hut en Taco Bell toe behoren, de verkopen met 10 procent oplopen. Dat kwam deels omdat er in winkels die vorig jaar ook al open waren meer werd verkocht en deels omdat Yum er nieuwe locaties bij heeft gekregen. Zo kreeg KFC er 664 restaurants bij verspreid over 57 landen.

Het fastfoodconcern heeft voor al zijn ketens gekozen voor een koers met veel promoties en tijdelijke aanbiedingen om klanten te trekken. Dat heeft geholpen om de moeilijke marktomstandigheden waar veel horecabedrijven mee kampen, te pareren. Door de hogere inflatie zijn veel consumenten namelijk scherper op hun uitgaven gaan letten.

De bedrijfswinst, die is gecorrigeerd voor onder meer belasting, ging afgelopen kwartaal met 12 procent omhoog. De restaurants hebben geprofiteerd van een verlaging van de kosten van grondstoffen zoals groenten, papier en ook kip, na maanden waarin de keten met veel moeite de marges op peil probeerde te houden. Doordat Yum zelf ook prijsstijgingen heeft doorgevoerd, lukte het nu om per product iets meer winst te maken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer