Air France-KLM haalt 1,3 miljard op met deel loyaliteitsprogramma
Air France-KLM krijgt dankzij een deal met investeerder Apollo zeker 1,3 miljard euro extra tot zijn beschikking. Voor het geld mag het Amerikaanse Apollo het loyaliteitsprogramma Flying Blue deels uitbaten. Air France-KLM zegt dat er voor de gebruikers van het programma niks verandert.
Voor de samenwerking richt Air France-KLM een nieuw bedrijf op dat de airmiles uitgeeft die aan klanten worden verstrekt. Daar betalen Air France en KLM voor. Maar de luchtvaartmaatschappijen krijgen weer geld als klanten hun miles inwisselen voor een vliegticket. De database met klantgegevens blijft in handen van Air France-KLM, bezweert het bedrijf.
De investering van Apollo krijgt de vorm van een eeuwigdurende obligatie waar Air France-KLM regelmatige betalingen op doet. Eerder haalde het luchtvaartconcern op die manier al geld op voor vliegtuigmotoren en andere onderdelen. Die obligaties tellen bovendien niet mee als schuld volgens boekhoudregels, maar als aandelen. Daardoor kan het concern zijn financiële positie verbeteren, wat ook goed is voor de voorwaarden voor leningen die het nog afsluit. Apollo heeft de optie om de investering nog op te schroeven naar 1,5 miljard euro.