Economie

Bond naar rechter om oneerlijke krimpflatie

De Consumentenbond stapt naar de rechter wegens krimpflatie, het verschijnsel dat artikelen in supermarkten hetzelfde blijven kosten, maar minder inhoud hebben.

Redactie economie
25 October 2023 10:35
Andrélon stopt minder conditioner in een fles. Terwijl de prijs gelijk blijft. beeld ANP, Lex van Lieshout
Andrélon stopt minder conditioner in een fles. Terwijl de prijs gelijk blijft. beeld ANP, Lex van Lieshout

De bond gaat een aantal voorbeelden aan de rechter voorleggen voor een oordeel. „Wij vinden krimpflatie een oneerlijke handelspraktijk en willen weten of de rechter dat ook zo ziet”, zei directeur Molenaar van de consumentenorganisatie dinsdag.

Volgens haar zijn de brancheorganisaties van voedingsmiddelenfabrikanten (FNLI) en supermarkten (CBL) niet bereid transparanter te zijn over krimpflatie. „Dit hebben zij laten weten na gesprekken met de Consumentenbond. Ook Albert Heijn en Jumbo willen geen statement maken tegen krimpflatie”, aldus Molenaar. De bond gaat nu dus enkele gevallen voorleggen aan de rechter.

Meldingen

De bond ontving in een klein jaar ruim 1300 meldingen over krimpflatie. „Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsverhogingen. Het is onbegrijpelijk dat supermarkten en fabrikanten weigeren hierover transparant te zijn”, stelt directeur Molenaar.

Ondertussen heeft de bond tientallen voorbeelden van krimpflatie gevonden. „Zo stopt Sportlife minder kauwgom in een potje, Ariel minder waspoeder in een pak en Andrélon minder conditioner in een fles. Terwijl de prijs gelijk blijft.”

Ook gaat soms de inhoud omlaag en de prijs omhoog. Dat is volgens de bond het geval bij onder meer Vanish Oxi Action-vlekkenverwijderaar en Vision-zonnebrandmiddel. Hierdoor betalen consumenten respectievelijk 13 en 28 procent meer voor het product.

De Autoriteit Consument & Markt riep aanbieders eerder dit jaar op om transparanter te zijn over wijzigingen, bijvoorbeeld door dit expliciet op verpakkingen te zetten. „De Consumentenbond ging hierover in gesprek met brancheorganisaties CBL en FNLI, maar zonder resultaat.”

Volgens de bond zouden de Nederlandse supers een voorbeeld moeten nemen aan Carrefour, de grootste supermarktketen van Frankrijk. Die waarschuwt haar klanten voor krimpflatie met bordjes bij producten.

Coca-Cola

Een hogere prijs schrikt consumenten overigens niet altijd af. Zo is de prijs van een fles Coca-Cola gestegen, maar de frisdrank- en sappenproducent verkocht ook het afgelopen kwartaal meer producten. Het Amerikaanse bedrijf verwacht nu over dit hele jaar een hogere omzet en winst. Het verhogen van de prijzen met meerdere procenten zorgt daarbij niet voor een zwakkere vraag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer