Bijbelstudies van evangelische snit
Titel:
”Een anker voor de ziel. Hulp voor vandaag, hoop voor de toekomst” en ”Een anker voor de ziel. Bijbelstudie”; door Ray Pritchard
Uitgeverij: Grace Publishing House, Veenendaal, 2004
ISBN 90 77669 02 7/ ISBN 90 77669 03 5
Pagina’s: 116/ 88
Prijs: € 9,50/ € 8,95. ”Een anker voor de ziel” is de titel van twee bij elkaar behorende paperbacks. Ray Pritchard, een Amerikaanse voorganger behorend tot een evangelisch georiënteerde gemeenschap, schrijft met veel betrokkenheid bij en passie voor het onderwerp dat hij aan de orde stelt. De liefde van de Heere dringt hem. Hij heeft een boodschap.
Het eerste boekje draagt als titel: ”Een Anker voor de ziel. Hulp voor vandaag, hoop voor de toekomst”. De auteur schrijft achtereenvolgens over God, de verwoestende werking van de zonde, de genade, Jezus en Zijn verzoenend werk, de rechtvaardigmaking, het zaligmakend geloof, het tot Christus komen en de christen op de weg van de heiliging in dit leven.
De tweede paperback draagt dezelfde hoofdtitel, de ondertitel is ”Bijbelstudie”. Die bijbelstudies gaan over dezelfde onderwerpen als in het eerste boek.
Het zal duidelijk zijn dat deze twee boeken naast elkaar gelezen en gebruikt kunnen/moeten worden. En het beste is om dat te doen in een bijbelstudiegroep; op de achterflap worden als andere mogelijkheden genoemd: catechisatie en godsdienstlessen op de christelijke scholen.
Als ik let op de inhoud, ben ik onder de indruk van de eerbied waarmee geschreven wordt en de aandrang om ons op tijd te bezinnen op de vragen: Waar kom ik vandaan? Waarom ben ik hier? Waar ga ik naar toe? Want het gaat op een eeuwigheid aan. De schrijver brengt door passende praktische voorbeelden de inhoud heel dicht bij de lezer. Er is geen woord ’Frans’ bij!
Toch zijn er een aantal bedenkingen tegen deze uitgave. Praktisch gezien het feit dat er gebruik gemaakt wordt van de bijbelvertaling van 1951 en de Telos-vertaling (vooral gebruikt in de Vergadering der gelovigen-kring). Dat ongemak wordt goed gevoeld bij de bijbelstudies.
Principieel gezien worden zonde en genade, de (algemene) verzoening door voldoening en dergelijke goed beschreven, maar het ontdekkende en toe-eigenende werk van de Heilige Geest wordt gemist. Natuurlijk zijn er indirect wel verwijzingen, maar Jezus heeft juist in Johannes 16:8-11 erop gewezen dat de Heilige Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel én in de verzen 14 en 15: dat de Heilige Geest gekomen is om Christus te verheerlijken en dat Hij het uit Christus zal nemen.
Juist het werk van de Heilige Geest in de weg van geloof en bekering, de vrucht van de Geest en de verscheidene gaven van de Geest, vragen een aparte bespreking.
De bijbelstudies zijn interactief opgezet. Dat is een plus. De gebruiker krijgt ruimte om eigen meningen, ervaringen en dergelijke te bespreken en op te schrijven. Er wordt gewezen op de noodzaak van het voortdurende gebed. Een aantal voorbeelden wordt gegeven.
Ter illustratie geef ik aan welke onderdelen er aan de orde komen bij het hoofdstuk over de zonde: 1. Begrijpen wat het probleem is; 2. De Tien Geboden en u (bij elk gebod geef je jezelf een beoordeling met de score 1-2-3-4-5); 3. De excuses die we maken; de gevolgen van de zonde (een aantal bijbelgedeelten opzoeken; persoonlijke vragen; een tekst om te memoriseren; een voorbeeldgebed en een waarheid om over na te denken).
De aanpak zet aan tot nadenken, tot gebruik van de Bijbel, tot onderlinge uitwisseling. Maar niet tot het gebruik van de inhoud van de belijdenisgeschriften. Die inbreng mis je als deze boeken leest. Heel sterk als je de bijdragen over de zalige ruil bestudeert - dan mis je bijvoorbeeld Zondag 23 van de Heidelberger Catechismus.
Het publiek van deze boeken zal hoofdzakelijk beperkt blijven tot de evangelische groepen.