Economie

Wankel BCC sluit winkels voor veiligheid personeel

Amsterdam. Een groot deel van de winkels van de noodlijdende elektronicaketen BCC heeft donderdag voor de veiligheid van het personeel de deuren gesloten. Het bedrijf wil nu eerst beveiligers inhuren voordat de winkels weer opengaan, aldus topman Caspar Klinkhamer donderdag.

Redactie economie
15 September 2023 13:20
In de zomer doen ventilatoren het goed bij BCC. beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen
In de zomer doen ventilatoren het goed bij BCC. beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen

De veiligheidsmaatregelen volgden op het nieuws dat BCC donderdag uitstel van betaling had aangevraagd. „Als het om elektronica gaat, gaat het om dure aankopen. En bij zaken als het terugbrengen of retourneren van aankopen bij een surseance lopen de emoties soms veel te hoog op”, zegt Klinkhamer.

Van de 55 winkels van BCC waren er 42 dicht. Dat betekent volgens Klinkhamer niet dat in al die winkels acute dreigende situaties waren ontstaan, maar dat de sluiting een voorzorgsmaatregel was. „Veiligheid gaat in zo’n situatie boven alles.”

Donderdag hebben transportondernemers ook tijdelijk een BCC-distributiecentrum in Almere geblokkeerd. De vervoerders zeggen maandenlang niet betaald te zijn. „Zij wilden beslag leggen om hun crediteurenpositie op te heffen, maar zo werkt het niet. Dan meld je jezelf aan bij de bewindvoerder”, aldus Klinkhamer.

Verrassing

Voor vakbond CNV kwam de aanvraag voor uitstel van betaling als een grote verrassing. Dat het winkelbedrijf zocht naar manieren om kosten te besparen was weliswaar bekend bij de bond, „maar dat ze er zo slecht voor stonden, had ik niet verwacht”, zegt vakbondsbestuurder Leon van der Elsen.

BCC geeft de flink gestegen kosten voor de winkelketen als een van de redenen voor de aanvraag van surseance. Maar CNV vindt niet dat de lonen voor het personeel uitzonderlijk hard zijn gestegen. Volgens de CNV-bestuurder zat er voor de BCC-medewerkers dit jaar weinig meer in dan de verhoging van het wettelijk minimumloon.

Retaildeskundige Paul Moers is van mening dat het probleem dieper zit. Volgens hem heeft BCC de veranderingen in de retailwereld van de laatste jaren compleet gemist. „Waarom zou ik naar een winkel gaan? Dan wil je toch verrast worden? Dat is bij BCC niet het geval.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer