BinnenlandUK 160

Zinken Urker kotter aanleiding voor extra veiligheidseis

Vissersschepen worden verplicht om de veiligheid van de lenspompen te verbeteren. Aanleiding is het zinken van de Urker kotter UK 160 ”Riemda” eind 2020.

Redactie economie
14 September 2023 17:33
De UK 160 ”Riemda” zonk in december 2020 voor de Franse kust. De bemanning werd gered. beeld Onderzoeksraad voor Veiligheid, Bram Pronk
De UK 160 ”Riemda” zonk in december 2020 voor de Franse kust. De bemanning werd gered. beeld Onderzoeksraad voor Veiligheid, Bram Pronk

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft dat donderdag bekendgemaakt. Volgens de raad werkt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan een wettelijke verplichting voor een back-up in lenssystemen en een adequate brugalarmering bij het uitvallen van een pomp. De verplichting gaat naar verwachting in 2024 in voor vissersschepen met een lengte tot 24 meter. Grotere schepen volgen later.

De UK 160 zonk op 23 december 2020 voor de kust van Frankrijk. De vijf opvarenden dreven enige tijd in zee maar konden worden gered.

De onderzoeksraad bracht in mei 2022 een rapport uit over het ongeval. Daaruit blijkt dat een van de lenspompen van het schip was vastgelopen door een stuk touw. Aan stuurboordzijde werd zeewater dat over het dek spoelde niet weggepompt. Het schip maakte slagzij. Het lukte de bemanning niet het schip weer recht te krijgen. Het schip helde verder over, waardoor water naar binnen kon stromen via de luchtinlaat van de machinekamer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer