Nederlander koopt meer vanuit luie stoel
Steeds meer Nederlanders doen hun aankopen liever vanuit de huiskamer dan in de winkel. In totaal is in 2001 voor 1,47 miljard euro thuis gewinkeld, via de telefoon, catalogi en internet.
Dat is 14 procent meer dan het jaar daarvoor. In de reguliere detailhandel was de omzetstijging 6,2 procent. Dat maakte de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie woensdag bekend op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De Nederlandse thuiswinkelbranche heeft een aandeel van 2 procent ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De prognose voor dit jaar is dat de trend doorzet, aldus directeur W. Jongen van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. „We verwachten over 2002 een omzet van 1,75 miljard euro en een marktaandeel van 4 procent.” Volgens hem is het vertrouwen van de consumenten in internetaankopen aan het herstellen.
Twee miljoen Nederlanders hebben in 2001 een of meer aankopen op internet gedaan. De omzet van aankopen via de elektronische snelweg (internet) bedroeg 554 miljoen euro, 72 procent meer dan een jaar eerder.