Randstad: zorgwekkend weinig personeel krijgt AI-training
De meeste werknemers denken dat kunstmatige intelligentie (AI) een belangrijke bijdrage kan leveren voor hun toekomstige carrière. Toch krijgen maar weinig van hen trainingen aangeboden om hun AI-vaardigheden te ontwikkelen. Dat komt naar voren uit een onderzoek onder ruim 7000 werknemers door uitzendconcern Randstad, dat die ontwikkeling zorgwekkend noemt.
Het uitzendconcern heeft onderzoek gedaan in onder meer Duitsland en de Verenigde Staten. Iets meer dan de helft van de ondervraagden gaf daarin aan AI belangrijk te vinden in hun werk en carrière. Maar slechts 13 procent van de werknemers heeft afgelopen jaar met AI kunnen oefenen.
Bijna een kwart van de ondervraagden zegt helemaal geen kansen te hebben gehad om vaardigheden met AI te ontwikkelen. Ruim een op de vijf werknemers wil binnen een jaar graag AI-training krijgen. Randstad spreekt van een „significante kloof” tussen de gewenste training met de technologie en de gelegenheid om ermee te oefenen.
Volgens topman Sander van ’t Noordende heeft AI een verregaande invloed op de productiviteit en prestaties op de werkvloer. „De organisaties die de kansen van AI benutten, zijn de succesvolle organisaties.”
Jongeren zijn het meest enthousiast over AI en het meest bereid om iets te doen als ze vinden dat ze er niet genoeg mee kunnen oefenen, aldus Randstad. Ruim vier op de tien jongere werknemers zegt volgens het onderzoek zelfs ontslag te nemen als ze niet binnen een jaar training aangeboden krijgen.