Omzet autobranche stijgt met 33,7 procent
De verkoop van auto’s en aanverwante diensten heeft in het tweede kwartaal veel meer opgeleverd dan een jaar eerder.
Dat kwam voor een groot deel doordat achterstanden in de levering van auto’s werden weggewerkt. Vorig jaar kampten veel autofabrikanten nog met schaarste aan onderdelen zoals chips, waardoor ze minder konden produceren en de wachttijden voor nieuwe wagens opliepen.
De omzet binnen de Nederlandse auto- en motorenbranche steeg met 33,7 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar, berekende het CBS maandag. Opbrengsten in de deelbranche waar autohandelaren onder vallen, maakten een sprong van bijna 50 procent. Sinds 2005 is zo’n sterke stijging niet meer voorgekomen. Behalve door het wegwerken van openstaande orders en bestellingen, komt dat volgens het statistiekbureau door de gestegen verkoop van elektrische auto’s.
Ondanks de sterke omzetstijging zijn ondernemers in de autobranche pessimistischer geworden. De graadmeter waarmee het CBS het ondernemersvertrouwen meet bij autodealers, -importeurs en -reparateurs zakte naar een stand van min 10. Een cijfer onder de nul betekent dat er per saldo meer ondernemers pessimistisch zijn dan optimistisch. Net als in andere bedrijfstakken hebben veel ondernemers in de autobranche last van personeelstekorten.
BMW
De Duitse autofabrikant BMW heeft zaterdag zijn nieuwe concept voor elektrische auto’s gepresenteerd, de zogenoemde Vision Neue Klasse. De eerste auto’s van dat nieuwe concept moeten in 2025 in productie worden genomen en op de markt komen.
Volgens BMW zullen die auto’s onder meer veel sneller zijn op te laden en een grotere reikwijdte hebben. Het bedrijf wil daarmee beter de concurrentie kunnen aangaan met andere elektrische automakers, waaronder Tesla en het Chinese BYD, maar ook met de Duitse rivalen Volkswagen, Audi en Mercedes-Benz. De Vision Neue Klasse zal deze week te zien zijn op de IAA-autoshow in München.
Mercedes
Mercedes presenteert op de autoshow ook een nieuwe elektrische auto: een productieconcept van zijn CLA-sedan die met één lading meer dan 750 kilometer zou kunnen afleggen. Dat is meer dan de vernieuwde versie van Tesla’s Model 3. Ook heeft de auto een batterijsysteem dat in slechts vijftien minuten opladen 400 kilometer actieradius kan toevoegen.
„We tillen het naar een hoger niveau”, zei Markus Schäfer, hoofd technologie bij Mercedes, in een interview voorafgaand aan de autoshow. „Deze auto is uiterst belangrijk om innovatieredenen en om de grenzen te verleggen van wat we kunnen doen met een serieauto.”