Verhoging van koffieprijs lijkt in aantocht
Marktleider in koffie Douwe Egberts verhoogt woensdag de prijs van koffie voor afnemers zoals Albert Heijn en Laurus (Edah, Super De Boer en Konmar).
Een pak van 250 gram wordt 15 cent duurder en een zak koffiepads stijgt een dubbeltje in prijs. Het is echter nog niet gezegd dat koffie in de supermarkten ook in prijs stijgt. Marktleider Albert Heijn zegt goed naar de concurrentie te kijken alvorens een prijsverhoging door te voeren. Concurrent Laurus wil geen commentaar geven.
Douwe Egberts zei in een verklaring dat het de eerste prijsverandering is sinds 2001. „Een van de belangrijkste oorzaken is een flinke vermindering van de productie in Brazilië, ’s werelds grootste producent.”
De prijs van tomaten, paprika’s, komkommers en sinaasappels gaat waarschijnlijk ook omhoog. De prijzen worden opgejaagd door de extreme kou in Spanje.
De koffieprijzen zijn volgens Douwe Egberts jarenlang laag geweest door een overschot in de productie. Nu de prijzen stijgen, biedt dat kans op een verbetering van inkomsten voor koffieboeren en daarmee volgens Douwe Egberts waarschijnlijk ook voor meer ruimte voor initiatieven op het gebied van duurzame koffieteelt.
Het koffiekeurmerk Max Havelaar laat de prijzen voor de afnemers ongemoeid. De koffieboeren krijgen een vaste prijs, waardoor de koffie van Max Havelaar in de supermarkt doorgaans een stuk duurder is dan die van de concurrentie.
Nederlanders consumeren sinds enkele jaren minder koffie. Die ontwikkeling hangt vooral samen met de komst van de koffiepads. Daardoor zetten consumenten geen hele kannen koffie meer met als extra effect dat er ook geen koffie meer in de gootsteen verdwijnt. In 2003 dronk de gemiddelde consument 142 liter koffie per jaar, 4 liter minder dan het jaar daarvoor.