Duitse vliegvelden groeien
Frankfurt. De grootste luchthaven van Duitsland, die van Frankfurt, ontving in de eerste helft van het jaar 30 procent meer passagiers. Ook het kleinere Airport Weeze kreeg het drukker.
Vliegveld Frankfurt telde bijna 27 miljoen reizigers. Van een volledig herstel van de coronacrisis is daarmee overigens nog geen sprake. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 ligt het aantal passagiers nog altijd een vijfde lager.
De groei zorgt voor meer inkomsten voor luchthavenexploitant Fraport. De omzet steeg in de eerste zes maanden met 34 procent tot 1,8 miljard euro. Er werd een nettowinst geboekt van 85 miljoen euro. Dat was een jaar eerder nog een verlies van ruim 53 miljoen euro.
Fraport geeft aan dat er veel vraag is naar vakantiereizen naar warme landen en dat ook het zakelijke verkeer herstel laat zien. Er wordt meer internationaal gevlogen, naar onder meer bestemmingen in Noord-Amerika.
Bij het vrachtvervoer op de luchthaven Frankfurt was er wel sprake van krimp, vanwege de afzwakkende wereldeconomie en hoge inflatie, aldus het bedrijf.
Grens
Fraport is ook uitbater van vliegvelden in Griekenland, Turkije, Bulgarije en elders in de wereld. Frankfurt is de thuisbasis van Lufthansa. De Duitse luchthaven behoort samen met Schiphol, London Heathrow en Paris-Charles de Gaulle tot de grootste vliegvelden van West-Europa.
Het veel kleinere vliegveld Airport Weeze, net over de grens bij Venray, heeft het relatief nog beter gedaan. Weeze ziet tot nu toe een groei in het aantal passagiers van bijna 50 procent, en beleeft daarmee een recordzomer. De luchthaven wordt vanwege zijn ligging net over de grens doorgaans ook veel gebruikt door Nederlanders.
De toename van reizigers komt deels doordat er steeds meer vluchten vanaf het vliegveld plaatsvinden. Het aantal starts en landingen groeide met bijna 48 procent van 1112 naar 1645.
„De vakantiecijfers bevestigen de duidelijke opwaartse trend op onze luchthaven”, aldus directeur Sebastian Papst.
Ook de komende weken wordt nog drukte verwacht vanwege de zomervakantie in Nederland. In de meivakantie was al te zien dat Nederlanders vaker vanaf het vliegveld reizen om verwachte drukte en lange securitychecks op Schiphol te vermijden. Ook zijn de vliegbelasting en parkeerkosten in Duitsland lager.