Economie

FrieslandCampina ziet winst verschrompelen

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina heeft de nettowinst in de eerste helft van dit jaar met ruim 94 procent omlaag zien duiken tot 8 miljoen euro. Het bedrijf spreekt van een „uitdagende” eerste jaarhelft, waarbij de economische omstandigheden voor de onderneming zijn verslechterd.

ANP
20 July 2023 09:07Gewijzigd op 20 July 2023 10:39

De winst werd gedrukt doordat de melkprijs die FrieslandCampina het afgelopen halfjaar betaalde aan melkveehouders hoger was dan de „sterk gedaalde” marktprijzen voor basiszuivelproducten, vooral die van kaas en boter. Daarnaast moesten dure voorraden worden verkocht in een dalende zuivelmarkt. Bovendien werd er minder verkocht door „koopkrachtverlies en een verschuiving in consumentenbestedingen naar huismerken”, aldus het bedrijf.

„De resultaten over de eerste helft van het jaar zijn niet op het niveau dat men van FrieslandCampina mag verwachten. Het verbeteren van onze winstgevendheid in 2023 en daarna is dan ook onze topprioriteit”, zegt Jan Derck van Karnebeek, topman van het bedrijf, in een toelichting.

De omzet steeg in de afgelopen jaarhelft wel, met bijna 5 procent tot 6,9 miljard euro.

Voor de tweede jaarhelft verwacht FrieslandCampina dat de melkprijs die wordt betaald aan melkveehouders en de basiszuivelprijzen dichter bij elkaar komen te liggen. Daardoor zullen de verliezen ook minder hevig op de resultaten drukken, verwacht het concern.

Wel wordt verwacht dat verkopen onder druk zullen blijven staan door inflatie en koopkrachtverlies van consumenten. „Stijgende rentes en nadelige valuta-effecten zullen naar verwachting eveneens een negatief effect hebben op het resultaat van de onderneming in de tweede helft van 2023”, vervolgt het concern.

FrieslandCampina zegt verder de kosten van de onderneming tegen het licht te gaan houden, „wat mogelijk zal leiden tot herstructureringskosten in de tweede helft van het jaar.” Of dit gaat leiden tot een reorganisatie, wil Van Karnebeek niet zeggen. „Daar kunnen we op dit moment geen uitspraken over doen. We kijken de komende maanden wat er nodig is”, zegt de topman in een toelichting.

Het bedrijf zegt ook meer melk uit België en Duitsland te willen gaan halen om de volumes op peil te houden. „We zijn bezig met het werven van leden in Nederland, maar ook in België en stukjes van Duitsland. Op het moment dat volumes in de markt significant gaan dalen doordat de overheid gaat ingrijpen, dan zullen wij daar ook een effect van hebben. Ons doel is om volume te winnen”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer