Bakker uit Den Bommel omzeilt met een speedboot enorme files bij Haringvlietbrug
De problemen door afsluiting van de Haringvlietbrug maakt mensen creatief. Jaco Wolfert uit Nieuw-Beijerland omzeilt de file met een speedboot. Jos Klein kruipt in een caravan.
Acht weken lang is de Haringvlietbrug dicht. Rijkswaterstaat renoveert de 1000 meter lange verbinding tussen de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Het fileleed is enorm. Dagelijks staan automobilisten stil in de files door de brug. Of ze rijden stapvoets. Optrekken en stilstaan. In een eindeloos ritueel.
Jaco Wolfert gooit het roer om. De bakker uit Nieuw-Beijerland laat zijn auto staan en vaart met een speedboot vanaf de jachthaven in Zuid-Beijerland naar zijn bakkerij in Den Bommel. „Omrijden is geen optie. Normaal doe ik er twintig minuten over, door de afsluiting zou ik bijna twee uur onderweg zijn. De file is echt een drama.”
Wolfert vertrekt elke dag om 3.30 uur uit Nieuw-Beijerland. Dan rijdt hij in tien minuten naar Zuid-Beijerland, vaart in acht minuten naar Flakkee en koerst vervolgens naar de bakkerij. De fileproblemen duren voor hem geen acht weken, maar drie maanden. „Ook de N57 over Flakkee gaat dicht.”
Inzet van de boot bevalt de bakker prima. „Ik zie de zon opkomen en ik hoor de vogels fluiten. Prachtig. Heerlijk vakantiegevoel.” Wolfert heeft voor 5500 euro een Bayliner aangeschaft. „Stevige speedboot. Moet ook wel bij een beetje onstuimig weer.”
Het geniale idee om de oversteek over het water te maken, komt van zijn vrouw. „Iedereen verklaarde me voor gek, iedereen lachte me uit. Nu lach ik iedereen uit.” Wolfert krijgt veel positieve reacties op zijn bootavontuur.
Kostenloos is het niet. Wolfert moet in twee jachthavens een ligplek regelen. Voor brandstof en ligplek is hij nog eens 1000 euro kwijt. Probleemloos is het ook niet. „Als ik iets vergeten ben, kan ik niet zomaar even terug om het op te halen.”
Aardbeien
Ook Jos Klein uit Nieuw-Beijerland laat zich niet gek maken door de afsluiting van de Haringvlietbrug. Dagelijks moet Klein, actief in de aardbeien en de zaadteelt, naar zijn klus in Oude-Tonge. „Omrijden kost zeker een uur.”
Klein heeft daarom al in de winter voor 1750 euro –„handelsprijs”– een caravan gekocht en in Den Bommel gezet. „Een Beijerland. Vast bed, tafel en een zitje. Bouwjaar en type weet ik niet.” Zijn opdrachtgever betaalt de campingkosten van 1100 euro. Dankzij de caravan is hij nu in tien minuten op z’n werk. „Ideaal. Ik trap het gas in en ik ben er.”
’s Avonds eet hij bij zijn opdrachtgever, ’s nachts slaapt hij in de caravan. Vrijdagmiddag gaat hij weer naar zijn ouders in Nieuw-Beijerland. „Het slaapt prima in zo’n caravan.” Ook met de hitte van de afgelopen dagen viel het mee. „Als ik ’s avonds alles even openzet, waait het lekker door.”
Af en toe pakt de 25-jarige tuinbouwer een „oud brommertje” en vaart hij met het fietspontje van Numansdorp over naar Ooltgensplaat. Een tochtje van dertig tot veertig minuten. Voor het veerpontje vormen zich echter ook lange files. „Een drama in de spits.”
Vertraging
„Goed om te zien dat gehoor wordt gegeven aan de oproep om anders te reizen, als het kan”, zegt woordvoerder Esther de Graaf van Rijkswaterstaat. Bijvoorbeeld door de spits te mijden, thuis te werken, samen te reizen of het OV, de fiets of een pontje te pakken. „Maar het is ook mooi om te zien dat mensen zelf creatieve oplossingen bedenken en uitvoeren. Zo helpen we elkaar de hinder zo beperkt mogelijk te houden.”