„Britse ouder wil inzage in lesmateriaal seksuele voorlichting”
De Britse „klassiek-liberale” denktank Civitas stelt op basis van onderzoek dat er behoefte is aan een vakbond ter ondersteuning van ouders die zich zorgen maken over de manier waarop Britse scholen omgaan met het thema seksualiteit en relaties.
Civitas publiceerde deze week de uitkomsten van een eigen onderzoek onder 1200 Britse jongeren tussen 16 en 18 jaar. Hieruit blijkt dat 10 procent van deze tieners van geslacht wil veranderen of al is veranderd.
Verder komt naar voren dat een derde van de jongeren op school leerde dat een vrouw een penis kan hebben en dat een vijfde te horen kreeg dat een man zwanger kan worden. Twee derde van de tieners gaf aan dat ze leerde dat het geslacht van een kind bij de geboorte niet wordt vastgesteld maar „toegewezen”. Ongeveer een kwart van de leerlingen verklaarde les te hebben gehad over bondage, discipline, sadisme en masochisme (BDSM) als normale seksuele praktijken.
De leerlingenenquête maakt verder duidelijk dat bijna de helft van de ondervraagde tieners zich in de klas niet durft te uiten als het gaat over gender, seksualiteit en relaties, uit angst voor represailles van medeleerlingen.
Vrijstelling
De denktank presenteerde de uitkomsten van het leerlingenonderzoek tegelijk met de resultaten van een enquête onder ruim 1200 ouders van tienerkinderen. Dit onderzoek maakt duidelijk dat twee derde van de Britse ouders een wettelijk recht op inzage van alle leerplannen voor seksuele voorlichting op scholen wil. Momenteel weigeren scholen in Engeland deze op grond van auteursrechten. Twee derde van de ouders verlangt bovendien dat hun kind kan worden vrijgesteld van de lessen seksuele voorlichting.
Veertig procent van de ouders vindt dat scholen te veel tijd besteden aan het onderwijzen van hun kinderen over ras, seksualiteit en geslacht. Volgens Civitas blijken scholen op grote schaal te onderwijzen dat Groot-Brittannië momenteel een racistisch land is en dat jonge mannen een probleem voor de samenleving vormen, aldus Civitas.
De zorgen van Britse ouders blijken gebaseerd op toegenomen angststoornissen en genderidentiteitsproblemen bij kinderen. Ook het feit dat gewelddadige seks als normale seksuele praktijk wordt gepresenteerd, stoort hen.
Jo-Anne Nadler, opsteller van het onderzoeksrapport, vindt dat er dringend stappen moeten worden ondernomen om ouders meer macht te geven om te zien wat er in het schoolsysteem gebeurt. „Ouders moeten alert zijn op wat kinderen precies wordt geleerd en door wie.” Ze pleit voor een vakbond van ouders die voor kernwaarden in het onderwijs opkomt.
De Britse premier Rishi Sunak gaf afgelopen maart al opdracht voor een onafhankelijke onderzoek naar seksuele voorlichting op scholen.