DNB vindt inflatie nog steeds zorgelijk
De Nederlandsche Bank (DNB) vindt het inflatiebeeld nog altijd „zorgelijk”, al stijgen de consumentenprijzen de laatste maanden niet meer zo snel als vorig jaar. Dat heeft directielid Olaf Sleijpen woensdag gezegd tijdens een briefing in de Tweede Kamer.
Dat de inflatie de laatste tijd is afgevlakt, is te danken aan een daling van de energieprijzen, die een jaar geleden onder invloed van de Russische inval in Oekraïne door het dak gingen. Maar Sleijpen wijst erop dat de kerninflatie, waarbij de prijzen van voedsel en energie niet worden meegerekend, onverminderd hoog blijft.
Zolang de kerninflatie te hoog blijft, zal de Europese Centrale Bank (ECB) volgens Sleijpen „verdere stappen moeten nemen”. De rente is het afgelopen jaar in een ongekend tempo opgevoerd om de inflatie te beteugelen. Daardoor zijn ook de marktrentes op leningen en spaartegoeden gestegen.
Sleijpen noemt de rente die Nederland betaalt op staatsleningen met een looptijd van tien jaar als voorbeeld. Die was eind 2021 nog negatief, maar is nu opgelopen naar 2,9 procent. Dat is volgens de DNB-directeur „historisch niet geweldig hoog”, maar de snelheid waarmee die stijging zich voltrok, is dat wel.
De stijgende rente heeft de afgelopen tijd, met name in de Verenigde Staten, financiële instellingen in de problemen gebracht. Ook in Europa leidde dat tot onrust op de financiële markten, zeker toen het Zwitserse Credit Suisse door middel van een razendsnelle overname door branchegenoot UBS van de ondergang moest worden gered.
„Het goede nieuws is dat die stress die we hebben gezien op de financiële markten, zich zeker niet verspreid heeft in den brede in het financiële systeem”, aldus Sleijpen.
Graaiflatie
Het fenomeen ‘graaiflatie’ staat ver af van wat er in supermarkten gebeurt, stelde Ahold Delhaize-topman Frans Muller woensdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers van het moederbedrijf van Albert Heijn. Na anderhalf jaar van oplopende inflatie nemen zorgen toe over bedrijven die niet alleen gestegen kosten doorberekenen in hun prijzen, maar ook extra winst pakken.
Maar volgens Muller is dat in de supermarkten, met hun „flinterdunne” marges, niet het geval. „Kijk naar de cijfers”, zegt Muller, verwijzend naar de gedaalde winstmarge in Europa. „Als mensen het hebben over graaiflatie, staat dat heel ver af van wat bij ons gebeurt.”