Nissan X-Trail E-4orce 4WD: hybride op een andere manier
Onder hybrides worden auto’s verstaan die zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor hebben. Zo is ook de nieuwe Nissan X-Trail een hybride. Maar in dit geval drijft de elektromotor altijd de wielen aan en is de benzinemotor de stroomleverancier.
Dat betekent dat de X-Trail alleen maar elektrisch kan rijden op de stroom die in de bescheiden batterij is opgeslagen. Raakt die stroom op, dan slaat een moderne 3 cilinder 1,5 liter krachtbron aan die puur is bedoeld om stroom op te wekken. Het voordeel is dat deze motor op optimale toerentallen draait en daardoor een gunstig verbruik kan bereiken.
Deze versie met vierwielaandrijving heeft een 204 pk sterke elektromotor voor en eentje die 136 pk levert achter. Zoevend wegrijden en vlot presteren vormen dan ook geen enkel probleem.
De X-Trail is al langer de grotere broer van de Qashqai. Op een lengte van 4,68 meter zijn zeven zitplaatsen mogelijk. Als vijfzitter is er een fors bagagevolume van 575 liter beschikbaar. Maar ook voorin en op de achterbank is de X-Trail een volwassen bemeten auto.
De hoge zit en de comfortabele afstemming van het onderstel doen de rest. De X-Trail is zeer geschikt voor lange (vakantie)reizen.
Het is goed te merken aan het interieur dat dit de topversie van de X-Trail is. Het meubilair is met leer bekleed. De bovenkant van het dashboard is in bruin uitgevoerd, maar die kleur komt nergens anders terug. Een gemiste kans.
Ondanks dat de nodige functies op het centrale scherm worden geregeld, kennen bijvoorbeeld klimaatbeheersing en radiovolume nog gewoon draaiknoppen.
Met ingeschakelde e-Pedal wordt extra brandstof bespaard. Wie deze functie inschakelt merkt dat de auto sterk afremt op de motor en zodoende extra energie terugwint. Dat alles zorgt ervoor dat de X-Trail van alle markten thuis is, maar tegelijk het gezinsbudget niet onnodig belast.