Ocean Cleanup krijgt internet-Oscar voor uitleg schoonmaak oceaan
Het Nederlandse project Ocean Cleanup, dat plastic uit de wereldzeeën wil halen, heeft dinsdag de belangrijkste internetprijs gewonnen. Een filmpje dat uitlegt hoe een veger de Grote Oceaan moet helpen schoonmaken, kreeg een Webby Award. Die staan bekend als de Oscars van het internet.
De Webby Awards kennen vele tientallen categorieën. De Ocean Cleanup won een publieksprijs in de rubriek Video over duurzaamheid en klimaat.
Het Amsterdamse pr-bureau Publicis won een prijs voor WikiTruth, als „beste gebruik van onlinemedia in adverteren, media en pr”. Deelnemers plaatsen informatie over de oorlog in Oekraïne op de Russische versie van de online-encyclopedie Wikipedia, om de censuur in Rusland te omzeilen.
Ook andere awardwinnaars houden zich bezig met de oorlog in Oekraïne. Zo kreeg nieuwszender CNN prijzen voor een reportage over ziekenhuizen waar gewonde Russische militairen in het geheim worden behandeld en voor een reconstructie van een bombardement op een ziekenhuis in de stad Marioepol. Persbureau Associated Press werd onderscheiden voor een uitleg over een bloedbad in de stad Boetsja. Een site van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken met foto’s van de eerste 182 dagen van de oorlog kreeg een prijs voor het beste gebruik van fotografie op een website.
De Bredase designstudio Moooi van Marcel Wanders en Casper Vissers kreeg ook een prijs, voor zijn website Paper Play. De best opgezette mobiele site ter wereld is die van het talentprogramma van het Amsterdamse fotografiemuseum Foam. Het Rijksmuseum kreeg twee awards voor de beste culturele website, over Johannes Vermeer.
De awards zelf worden in mei uitgereikt. De Webby’s staan erom bekend dat de winnaars maar vijf woorden mogen uitspreken als ze de prijs in ontvangst nemen.