Info allergenen ontbreekt vaak in horeca en supermarkt
Ambachtelijke bedrijven zoals bakkers en slagers, horecagelegenheden en supermarkten informeren hun klanten vaak niet goed over allergenen –zoals gluten, noten en melk– in gerechten of producten.
Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt uit inspecties in 2022 bij bijna 13.000 bedrijven dat pakweg 60 procent daarvan niet voldoet aan de voorwaarden.
Bedrijven zijn verplicht hun klanten te informeren over allergenen in onverpakte levensmiddelen. In de ambachtssector (bakkers, slagers en ijssalons) blijkt iets meer dan de helft van de 2256 bedrijven die vorig jaar zijn bezocht, de consument niet altijd op de juiste manier te informeren. Dat komt overeen met de inspectieresultaten in 2021.
Bij 9407 horecabedrijven (restaurants, hotels en cafetaria’s) ging het iets beter dan een jaar eerder. In die sector voldeed 41 procent aan de regels, tegen 35 procent in 2021. Ondanks die verbetering zegt de toezichthouder dat bij het doorvragen over wat er in het eten zit „de kennis van allergenen doorgaans beperkt blijkt”. Dat is verontrustend, want „het kan voor mensen met een allergie of intolerantie gevaarlijk zijn als zij niet goed worden geïnformeerd over wat er in eten is verwerkt”, meldt de NVWA.
Bij de retailsector (supermarkten en toko’s) ziet de NVWA juist een forse achteruitgang. In 2021 voldeed 59 procent nog aan de regels, een jaar later is dat percentage gedaald tot 38 procent. Bij zorginstellingen (ziekenhuizen en verpleeghuizen) voldoet ongeveer twee derde van de geïnspecteerde instellingen.
De NVWA concludeert dat bedrijven hun klanten nauwelijks beter informeren over allergenen en zegt in gesprek te gaan „met de branches hoe zij dit beter onder de aandacht kunnen brengen.”
Alle bedrijven waar gebreken zijn geconstateerd over allergeneninfo, hebben een schriftelijke waarschuwing of een boete gekregen. De resultaten van de horeca-inspecties worden gepubliceerd op de website van de NVWA.