Matterhorn moet van verpakking Toblerone af; niet Zwitsers genoeg
Chocolademerk Toblerone gaat de iconische bergtop van de Matterhorn van de verpakking halen, aldus Zwitserse media vrijdag. Dat moet volgens een Zwitserse wet, die strenge eisen stelt aan het gebruik van nationale symbolen op producten.
Volgens de ”Zwitsersheid-wet” uit 2017 mogen melkproducten die niet exclusief in het land zijn gemaakt geen Zwitserse iconen dragen. Voor andere producten geldt een ondergrens van 80 procent Zwitserse afkomst. Bovendien moet de productie grotendeels in Zwitserland gebeuren. Brancheafspraken van Zwitserse chocoladeproducenten zijn nog strenger.
Toblerone verplaatst de productie per juli van Bern naar de Slowaakse hoofdstad Bratislava. Het Amerikaanse moederbedrijf Mondelez verklaarde tegenover BBC dat dit nodig is om te voldoen aan de groeiende wereldwijde vraag.
De Matterhorn, sinds 1970 op de verpakking, wordt nu „een meer algemene bergtop”. Het Instituut voor intellectueel eigendom moet dit nog goedkeuren. Ook het onderschrift ”of Switzerland” moet verdwijnen en wordt ”established in Switzerland”: opgericht in Zwitserland.
De bergvormige reep bevat melkchocolade, noga, amandel en honing en komt sinds 1908 uit Bern. Het bedrijf is in 1899 opgericht door Theodor Tobler en Emil Baumann. In het logo staat behalve de Matterhorn ook de beer van het Berner Oberland.