Economie

Afhandelbedrijven: toeslag van 2 à 3 euro per ticket zou helpen

Een koffertoeslag van 2 à 3 euro per vliegticket zou de afhandelbedrijven op Schiphol kunnen helpen bij het werven van broodnodig extra personeel. Alleen als de luchtvaartmaatschappijen meer gaan betalen kunnen de lonen van bagageafhandelaars sneller omhoog, zegt Edwin van der Linden, directeur personeelszaken van afhandelbedrijf Viggo en tevens voorzitter van werkgeversvereniging WPBL.

ANP
4 February 2023 16:02

De afhandelbedrijven komen nog honderden mensen tekort om de drukke meivakantie en zomer aan te kunnen. Als ze dat probleem niet binnen enkele weken hebben opgelost, wil topman Ruud Sondag van Schiphol ingrijpen. In een ultimatum zei hij vrijdag dat er straks mogelijk toch weer beperkingen nodig zijn voor het aantal reizigers dat dagelijks van de luchthaven mag vertrekken.

Of het de afhandelbedrijven gaat lukken om snel veel extra mensen te vinden durft Van der Linden niet te zeggen. Voor specifiek Viggo ziet hij de zomer wel met vertrouwen tegemoet, maar volgens hem staat zijn branche voor een lastige opgave. Dat komt door de grote loonsverhoging die de beveiligers op Schiphol eerder hebben gekregen voor het oplossen van de personeelstekorten daar.

„Dat zien onze mensen natuurlijk ook”, zegt de WPBL-voorzitter. De afhandelbedrijven hebben alleen helemaal geen geld om de arbeidsvoorwaarden in een klap flink aantrekkelijker te maken. Van der Linden legt uit dat de afhandelbedrijven qua inkomsten vastzitten aan meerjarige contracten met de luchtvaartmaatschappijen. „Die breek je niet zomaar open.”

Voor de circa 4000 afhandelaars is er sinds vorig jaar wel een branchebrede cao. Daarin is afgesproken dat de lonen aan de onderkant in drie jaar tijd ongeveer met een kwart omhoog gaan, aldus Van der Linde. Dat gaat alleen in stapjes, met als gevolg dat de lonen van de afhandelaars momenteel nog steeds een stuk lager liggen dan voor de beveiligers.

Hoe complex de situatie is, wordt bevestigd door vakbond FNV. „Eigenlijk verwijst iedereen naar elkaar.” FNV-bestuurder Stijn Jansen ziet als meest ideale oplossing dat Schiphol de afhandelbedrijven financieel tegemoet komt. Maar dat kan weer niet omdat Schiphol dan commerciële bedrijven zou steunen, waarvan de luchthaven zelf helemaal geen opdrachtgever is.

Van der Linden nuanceert overigens beeldvorming over de ontzettend zware werkomstandigheden waarin afhandelaars soms aan de slag zijn. Tegenwoordig bestaan er volgens hem ook bagagerobots, die van de medewerkers zwaar werk kunnen overnemen. „Dat scheelt enorm. De luchtvaart is juist erg interessant om in te werken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer