Positieve uitspraak voor Dexia
De bank Dexia hoeft een klant geen overzicht te verstrekken van diens persoonsgegevens. De rechter in Utrecht vond woensdag dat de betrokkene onvoldoende duidelijk heeft gemaakt wat zijn belang hierbij is.
Dexia is in een taai gevecht gewikkeld met beleggers in aandelenlease die na een sterke daling van de beurskoersen in de problemen raakten. De gegevens van de bank stellen klanten beter in staat om voor hun rechten op te komen.
In september zei het College Bescherming Persoonsgegevens dat klanten recht hebben op de informatie. De rechter in Utrecht is het in beginsel daarmee eens, maar vindt wel dat duidelijk moet zijn welk specifiek belang een klant bij de informatie heeft.
De ontevreden klant in Utrecht kwam bij de rechter terecht na een uitzending van het tv-consumentenprogramma TROS Radar. Hij maakte gebruik van een formulier van de website van Radar. Dexia weigerde de gegevens te verstrekken. Na de uitzending van Radar kwamen duizenden verzoeken om dossiergegevens bij Dexia binnen, zonder dat het duidelijk was welk specifiek belang een afzonderlijke klant had bij de informatie. Onder deze omstandigheden kan volgens de rechter niet van de bank worden verlangd dat zij een overzicht verstrekt.
Volgens een woordvoerder van Dexia zou het honoreren van alle verzoeken een buitensporig nadeel voor de bank opleveren. De postzakken vol verzoeken zouden leiden tot een gigantische kostenpost.