Mazda CX-60 PHEV Homura: krachtpatser op Amerikaanse leest
Mazda heeft ervaring in het bouwen van SUV’s en daarom mag men van een nieuwe Mazda hoge verwachtingen hebben. De CX-60 is met een lengte van 4,75 meter en een gewicht van 2000 kg een forse verschijning. Juist daarin huizen zijn sterktes en zwaktes.
Het front valt direct op door een gigantische grille en opmerkelijk compacte koplampen. Aan de zijkant oogt de auto hoog gesloten, waardoor de forse 20 inch wielen in het niet vallen. De auto mist daardoor de elegantie van de kleinere CX-30. De wat plompe, forse verschijning brengt wel met zich mee dat de CX-60 volop ruimte biedt aan vijf volwassenen. Ook kan er voor 570 tot 1726 liter aan bagage mee.
De afwerking en materialen sluiten prima aan bij de hoge standaard van Mazda. Opvallend is dat er vooral rondom de bestuurder een enorme hoeveelheid knopjes zit. De verklaring is dat het multimediasysteem uit bestaande modellen is geleend. De integratie van diverse voertuigfuncties loopt daardoor bij de concurrentie achter. Ook de bediening van het navigatiesysteem blinkt niet uit in gemak. Stembediening is mogelijk, maar gesproken commando’s worden slecht begrepen.
De CX-60 is een plug-inhybride met een 17,8 kWh batterij. Dat is fors en toch vergt de zware auto zo veel energie dat er in de praktijk niet veel meer dan 50 kilometer elektrisch kan worden gereden. De 2,5 liter benzinemotor moet er hard aan trekken, waardoor het gemiddelde praktijkverbruik aan de hoge kant is.
Van een typische gezinsauto als de CX-60 mag een actief maar ook comfortabel weggedrag worden verwacht. De afstemming van de achteras is niet wat een Europese klant ervan mag verwachten. Vooral verkeersdrempels vormen een kwelling. De auto geeft de indruk te zijn ontwikkeld met het oog op de Amerikaanse klant. Wat dat betreft mag de CX-60 voor de fijnafstemming even terug naar de ontwikkelingsafdeling.