Waarschuwing via app

Weggebruiker gebaat bij razendsnelle melding spookrijder

Een ongeval met een spookrijder eiste zondagavond drie levens. Om dit soort ongelukken te voorkomen is pijlsnel handelen cruciaal. Onderzoek wijst uit dat spookrijden vaak al na enkele honderden meters misgaat.

17 January 2023 08:14Gewijzigd op 17 January 2023 11:06
De verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Utrecht. beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen
De verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Utrecht. beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen

Jaarlijks zijn er 100 tot 150 meldingen van automobilisten die in Nederland spookrijden, blijkt uit gegevens van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Maar bij niet alle meldingen is daadwerkelijk sprake van een spookrijder, aldus SWOV. Daarnaast hebben ongevallen met spookrijders relatief vaak een dodelijke afloop, blijkt uit data van VIAS, een Belgisch kennisinstituut rond verkeersveiligheid en mobiliteit.

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers die een spookrijder tegenkomen om naar rechts uit te wijken, niet in te halen en de spookrijder te waarschuwen met lichtsignalen. „Zoek een veilige plek en bel zo snel mogelijk 112”, is te lezen op de website van de wegbeheerder. Als iemand via het alarmnummer melding doet van een spookrijder, wordt deze persoon direct doorverbonden met het Verkeerscentrum Nederland van Rijkswaterstaat in Utrecht.

Als de locatie van de spookrijder duidelijk is, zet de wegverkeersleider de melding in een systeem voor verkeersinformatie. Daarmee is de informatie ook beschikbaar voor onder meer radiozenders, navigatiesystemen en verkeersapps, de zogeheten serviceproviders. Zo komt de waarschuwing terecht bij weggebruikers. Rijkswaterstaat maakt ook gebruik van camera’s boven de weg om de spookrijder te lokaliseren.

De waarschuwingen zijn dankzij open data steeds breder beschikbaar, zegt Ronnie Poorterman. Hij werkt bij adviesbureau Keypoint Consultancy en is betrokken bij Safety Priority Services (SPS). SPS is een project van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie werkt samen met zes autofabrikanten en navigatiediensten aan het verbeteren van veiligheidswaarschuwingen in auto’s.

„Het delen van informatie over spookrijders is een van de toepassingen, net zoals bijvoorbeeld het signaleren van voertuigen met pech of obstakels op de rijbaan”, aldus Poorterman. „Die gegevens worden dan gedeeld met de partijen die daar iets aan kunnen doen, zoals de wegbeheerder, maar ook met andere automobilisten die daar rijden. Deze data zijn open en kunnen door alle serviceproviders gebruikt worden.” De techniek bestaat volgens Poorterman al langer, maar het ministerie wil met SPS steeds meer automobilisten bereiken met de waarschuwingen. In elk geval via apparatuur van ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Kia, Inrix en TomTom.

De populaire verkeersapp Flitsmeister maakt al sinds 2020 gebruik van een geavanceerd spookrijderswaarschuwingssysteem. Dit systeem detecteert voertuigen die niet in de toegestane rijrichting rijden. Zodra de app een spookrijder signaleert, krijgen zowel de spookrijder als andere Flitsmeistergebruikers in de buurt een melding in hun scherm. De app moet geopend zijn om waarschuwingen te kunnen ontvangen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer