BinnenlandOud en nieuw

Vanaf 2023 helmplicht voor snorfietser, tot verrassing van velen

Na een half jaar uitstel is het zover: vanaf 1 januari is het dragen van een helm op snorfietsen en scooters met een blauw nummerbord verplicht. Volgens de organisatie Scooterbelang is dat nog te weinig bekend.

L. Vogelaar
28 December 2022 10:09Gewijzigd op 22 December 2023 13:45
Artsen van het Erasmus MC en leden van jongerenorganisatie TeamAlert op 5 december in Rotterdam tijdens de aftrap van de voorlichtingscampagne over de naderende helmplicht voor snorfietsers. beeld ANP, Bas Czerwinski
Artsen van het Erasmus MC en leden van jongerenorganisatie TeamAlert op 5 december in Rotterdam tijdens de aftrap van de voorlichtingscampagne over de naderende helmplicht voor snorfietsers. beeld ANP, Bas Czerwinski

In de gemeenten Amsterdam en Utrecht geldt de helmplicht al langer. Daar zijn snorfietsen naar de rijbaan verwezen. Scooterbelang beklemtoont in zijn laatste nieuwsbericht dat dit voor de rest van het land niet geldt: de bijna 800.000 snorscooterrijders moeten wél een helm op, maar blijven gewoon op het fietspad rijden. En wat dat veiligheidshoofddeksel betreft: er is keuze tussen „een goedgekeurde jethelm, integraalhelm of speed pedelec-helm met de NTA 8776 keur”. Een goedgekeurde helm is te herkennen aan een cirkel met de hoofdletter E erin. Achter de E staat een cijfer, en elk cijfer staat voor een EU-land. In Nederland krijgen goedgekeurde helmen het cijfer 4.

Deelscooters

De belangenbehartiger vreest dat er te weinig helmen beschikbaar zijn, maar branchevereniging RAI sprak dat enkele maanden geleden al tegen. Eerder was het tekort aan helmen reden voor uitstel. Met name de bedrijven die elektrische deelscooters verhuren, hebben nogal wat helmen nodig. Die deelscooters –te huur voor 23 tot 30 cent per minuut– zijn in de steden in korte tijd populair geworden. In vergelijking met andere landen is het aantal deelscooters in Nederland het hardst gegroeid.

18918565.JPG
Artsen van het Erasmus MC en leden van jongerenorganisatie TeamAlert op 5 december in Rotterdam tijdens de aftrap van de voorlichtingscampagne over de naderende helmplicht voor snorfietsers. beeld ANP, Bas Czerwinski

Vanaf nieuwjaardag is een helm verplicht. Het schort aan voorlichting daarover, verklaarde Maurice van Oosten van Scooterbelang voor omroep BNR. „De campagne is totaal krakkemikkig en gebrekkig geweest. Dat blijkt uit de vragen van mensen.”

Hoofdletsel

Eerder zei Scooterbelang te verwachten dat grote aantallen snorfietsers hun voertuig nu zullen wijzigen naar een bromfiets, waarvoor de helmplicht al veel langer geldt omdat die sneller mag rijden. Hiervoor is een ombouwkeuring nodig.

De invoering van de helmplicht komt tegemoet aan een wens van artsen die in 2019 stelden dat „een groot deel van het ernstig hoofdletsel onder snorfietsers voorkomen had kunnen worden als ze een helm hadden gedragen”. Die conclusie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) was voor een aantal artsen aanleiding een petitie in te dienen. Ze gaven aan „liever geen slechtnieuwsgesprekken meer te voeren die zo makkelijk te voorkomen zijn”.

18918566.JPG
Artsen van het Erasmus MC en leden van jongerenorganisatie TeamAlert op 5 december in Rotterdam tijdens de aftrap van de voorlichtingscampagne over de naderende helmplicht voor snorfietsers. beeld ANP, Bas Czerwinski

De artsen wezen erop dat er in 2016 onder brom- en snorfietsers 44 doden waren gevallen, 7 procent van het totale aantal verkeersdoden in Nederland in dat jaar. Daarbij kwam nog een groot aantal (ernstig) gewonden. De SWOV deed in 2017 onderzoek naar 31 ongevallen met snorfietsen. Daaruit bleek dat een helm de ernst van het letsel had kunnen beperken voor 19 van de 31 gewonde snorfietsers (61 procent).

Nederland is het enige Europese land dat nog geen helmplicht voor snorfietsers kent. Tijd voor verandering, aldus de petitie. Dat gebeurt dus nu.

Rijbaan

Sinds 1 juli 2018 mogen gemeenten de snorscooter van het fietspad verbannen. De scooter moet dan naar de rijbaan. „Onbegrijpelijk”, vonden verkeersorganisaties. „Een gevaarlijk experiment.”

Anderen wezen er echter op dat het op de fietspaden te gevaarlijk is. Scooteraars hebben hun voertuig nogal eens opgevoerd en scheuren daardoor met een vaart van meer dan 40 kilometer voorbij, terwijl ze niet harder dan 25 mogen. „De snorscooter is allang geen fiets met hulpmotor meer”, stelde de Fietsersbond. „Het is een brommer die over de fietspaden raast. Het is een gevaar voor fietsers. De categorie snorfiets kan beter worden afgeschaft.”

18918567.JPG
Artsen van het Erasmus MC en leden van jongerenorganisatie TeamAlert op 5 december in Rotterdam tijdens de aftrap van de voorlichtingscampagne over de naderende helmplicht voor snorfietsers. beeld ANP, Bas Czerwinski

„Volgend jaar alle scooters naar de rijbaan met helmplicht!” wilde de Facebookgroep ”Geef het Fietspad Terug”. Anderen vonden juist dat scooters op de fietspaden moeten blijven. Die paden moeten dan wel breder en veiliger worden, terwijl de politie hardrijders moet bekeuren.

Scooters naar de rijbaan was volgens hen niet de oplossing. Het gebeurde ook bijna nergens. De helmplicht komt er nu wel. In heel Nederland.

Meer over
Oud en nieuw

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer