Schiphol geeft uitleg over vertrek Van Lier Lels
Operationeel directeur van Lier Lels van Schiphol moest opstappen „wegens problemen in haar functioneren zowel intern als naar buiten.” Dat heeft de raad van commissarissen van Schiphol Group zondag in een persverklaring laten weten.
De externe problemen betroffen „de samenwerking met Air France-KLM Group, de grootste klant van Schiphol Group”, aldus de commissarissen in hun verklaring.
De raad zegt met deze verklaring een einde te willen maken aan de speculaties en uiteenlopende interpretaties die sinds het gedwongen vertrek van Van Lier Lels vorige week de ronde doen.
Volgens de raad stemt de directie van KLM „volledig in met deze verklaring.” Een woordvoerder van Schiphol Group wilde de verklaring van de commissarissen niet nader toelichten.
Van Lier Lels liet zondag weten dat zij met klem afstand neemt van de verklaring van de raad en dat dit in strijd is met de gemaakte afspraken. Zij voelt zich gedwongen ook in de openbaarheid te treden en zegt dat „de sterk verstoorde relatie met topman Gerlach Cerfontaine van Schiphol Group een bepalende rol heeft gespeeld” bij haar vertrek.
Van Lier Lels stapte vorige week onverwacht op, nadat de commissarissen haar hadden gevraagd haar functie neer te leggen. Als reden werd toen opgegeven dat er een verschil van inzicht over het te voeren beleid was ontstaan.
Een woordvoerder van KLM zei gisteren in een toelichting dat Van Lier Lels de luchtvaartmaatschappij op een aantal punten „niet de ondersteuning heeft gegeven die wij als grootste klant hadden mogen verwachten, onder meer bij het terugdringen van het aantal botsingen van KLM-toestellen met vogels en de bagageproblematiek.”
Een ander pijnpunt zijn volgens de KLM-woordvoerder de pogingen van Van Lier Lels vorig jaar Singapore Airlines als tweede grote gebruiker van Schiphol binnen te halen. „Terwijl wij er met Air France juist hard aan werkten om Schiphol te laten uitgroeien tot tweede knooppunt, na Parijs.”
In een aparte verklaring zegt de centrale ondernemingsraad (COR) van Schiphol Group het besluit van de commissarissen te respecteren. De COR gaat er daarbij van uit dat de beslissing het „resultaat is van een uiterst zorgvuldige afweging van feiten en omstandigheden.”
In een toelichting zei COR-voorzitter T. van Heijningen gisteren dat Van Lier Lels intern met haar optreden onder het personeel „kwaad bloed heeft gezet.” Dat betrof volgens hem vooral de wijze waarop zij leidinggaf aan de uitvoering van het bezuinigingsprogramma bij het luchthavenbedrijf.
„Haar manier van leidinggeven ging ten koste van de sociale cohesie binnen het bedrijf. We gaan er als COR alles aan doen om die samen met de directie te herstellen”, aldus Van Heijningen.