Jumbo krijgt Gouden Windei voor ijstheeproducten
Jumbo Ice Tea met namen als Inner Beauty, Good Energy en Feel Immune hebben dit jaar het Gouden Windei gewonnen van voedselwaakhond Foodwatch. Volgens Nederlandse consumenten gaat het om de meest misleidende voedselproducten van dit jaar. De Ice Tea werd door Foodwatch genomineerd omdat het vooral water zou zijn met toegevoegde vitamines en veel suiker.
Bijna 8500 mensen brachten deze editie hun stem uit, van wie bijna de helft (47 procent) op Jumbo. De supermarktketen heeft volgens Foodwatch al wel beloofd de teksten op de verpakking van de ijstheeserie aan te passen.
Kellogg’s kreeg bijna een derde van de stemmen omdat er minder product in een verpakking wordt gestopt dan eerder. Ruim een vijfde van de stemmen ging naar een Pure Ambacht-salade van aardappel en scharrelei van Dirk/Dekamarkt, die eerder als ‘van oma’ werd omschreven. De super heeft ook al beloofd de verpakking aan te passen en zowel de term ambachtelijk als oma te verwijderen.