Autotest Honda Civic e:HEV Sport: elf keer groter gegroeid
Vijftig jaar geleden lanceerde Honda onder de naam Civic een compacte tweedeurs die de harten van veel automobilisten snel wist te veroveren. Inmiddels zijn we elf generaties verder en heeft de nieuwe Civic niets compacts meer.
Met een lengte van 4,55 meter is de nieuwkomer een forse auto. Optisch wordt de lengte door een bescheiden hoogte extra versterkt. Dat betekent echter wel behoorlijk diep instappen en na een rit omhoog klauteren. De forse lengte vertaalt zich in een flinke binnenruimte voor minimaal vier volwassenen, al is de hoofdruimte achterin niet baanbrekend. Het bagagevolume van 410 tot 1220 liter mag normaal genoemd worden.
Technisch kiest Honda er op dit moment voor om de Civic als hybride op de weg te zetten, net als de sedan waarmee het merk tussen 2008 en 2012 goede sier maakte. Als basis dient een 2 liter turbo benzinemotor die, indien gewenst, assistentie krijgt van een elektromotor. Dat resulteert in een fors opgeteld vermogen van 184 pk en een koppel van niet minder dan 315 Nm. Een uitstekende souplesse is daarvan het resultaat. Ook de prestaties stemmen tot tevredenheid. Wie het onderste uit de kan wil halen, moet dat bekopen met een hoger brandstofverbruik. Maar zuinigheid met vlijt wordt beloond, waardoor zonder al te drastische ingrepen de auto gemakkelijk 1 op 20 loopt onder Nederlandse omstandigheden.
Dat gunstige verbruik komt deels omdat moderne hybrides wat meer kilometers volledig elektrisch kunnen rijden. De brandstofmotor wordt zodoende minder aangesproken.
De sportief gevormde stoelen met een uitstekende zijdelingse ondersteuning sluiten goed aan bij het sportieve karakter van de auto. Voor zover er binnenin sprake is van kleurgebruik beperkt zich dat tot hoofdzakelijk zwart en grijs met een toefje metaalkleur. De bediening van de automaat met knoppen werkt wat verwarrend. De startknop is volledig uit het zicht geplaatst.