Foodwatch wil totaalverbod op kindermarketing ongezond voedsel
Als het kabinet maatregelen neemt om de op kinderen gerichte marketing van ongezond eten en drinken aan banden te leggen, is het belangrijk dat er geen mazen en omwegen zijn. Dat zegt directeur Nicole van Gemert van de organisatie Foodwatch. Zij heeft het liefst een totaalverbod op advertenties, „zonder escapes”, voor zulke producten gericht op jongeren.
Staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) kondigde vrijdag aan dat het kabinet werkt aan een verbod op kindermarketing voor ongezonde voeding. De invulling moet nog worden uitgewerkt. Eerder mocht de voedselbranche dit zelf regelen, maar die zelfregulering heeft volgens de staatssecretaris niet goed genoeg gewerkt.
Van Gemert is het roerend met hem eens. „Het bedrijfsleven zegt dat jonge kinderen niet op sociale media mogen, maar dat is flauwekul. Iedereen weet dat kinderen op sociale media zitten. Ik denk dat wij afgelopen jaar veertien klachten hebben ingediend tegen kindermarketing. We hebben ze allemaal gewonnen, maar er zijn geen consequenties. Er is geen handhaving omdat er geen wet is.”