Groei van Schiphol dreigt vast te lopen
De groei van Schiphol op langere termijn dreigt vast te lopen, ondanks de nieuwe, vijfde start- en landingsbaan.
Het huidige banenstelsel biedt nauwelijks meer capaciteit dan het oude. De luchthaven wijt dit aan „allerlei onvolkomenheden” in het systeem van geluidsnormen.
Schiphol had hoge verwachtingen van de nieuwe start- en landingsbaan, de zogenoemde Polderbaan. Bij de opening in 2003 sprak de luchthaven de verwachting uit dat de maximale capaciteit rond 2005 ongeveer 528.000 vluchten zou bedragen. In de loop van dit jaar zouden dit er 600.000 worden. Maar op dit moment zijn niet meer dan 450.000 vluchten per jaar mogelijk, evenveel als met het oude banenstelsel.
Dat maximum is voorlopig nog niet in zicht. Het afgelopen jaar lag het aantal vluchten op 402.000. Voor dit jaar voorspelt de directie een groei met 5,5 procent. Schiphol verwerkte wel een recordaantal reizigers van ruim 42,5 miljoen, 6,5 procent meer dan het jaar daarvoor. Ook het vrachtverkeer heeft records gebroken met een groei van 8,5 procent tot meer dan 1,4 miljoen ton.
Voor 2005 houdt de luchthaven rekening met een groei van het aantal passagiers tot circa 44,5 miljoen. Om dit te kunnen opvangen investeert de luchthaven dit jaar ongeveer 410 miljoen euro, waarvan ruim 220 miljoen euro aan luchtvaartvoorzieningen.
Het huidige systeem van geluidsnormen is te inflexibel, stelt Schiphol. De luchthaven kan de vliegtuigen niet efficiënt genoeg op de verschillende start- en landingsbanen inzetten, zonder bij bepaalde geluidsmeetpunten te veel herrie te produceren. Schiphol blijft naar eigen zeggen wel ruim onder de totale geluidsnorm. Het aantal woningen dat afgelopen jaar last had van lawaai lag met 6000 ver onder het wettelijk vastgesteld maximum van 10.000.
Schiphol lijdt bovendien nog steeds onder de beruchte ”rekenfout”. De luchthaven ontdekte in 2003 dat een fout was gemaakt bij de berekeningen van het aantal starts en landingen per uur op de Zwanenburgbaan en Polderbaan. Hierdoor kon Schiphol amper groeien. De rekenfout is inmiddels gerepareerd, maar wel op zo’n manier dat de luchthaven jaarlijks ongeveer 30.000 vluchten minder kan verwerken, aldus de woordvoerder.
Het gebrekkige systeem van geluidsnormen is volgens Schiphol extra wrang, omdat de luchtvaartsector de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd in stillere vliegtuigen, de Polderbaan en geluidsisolatie voor woningen rond de luchthaven.
De Tweede Kamer begint dit jaar met de evaluatie van het geluidsstelsel. Schiphol wil dat het systeem wordt aangepast, zodat de luchthaven binnen de bestaande geluidsnormen kan groeien. „Wij zijn ervan overtuigd dat het in de veranderde luchtvaartwereld van groot belang voor Schiphol is om als beursgenoteerd bedrijf dezelfde financiële mogelijkheden te hebben als onze beursgenoteerde concurrenten”, aldus Schiphol-directeur G. Cerfontaine.