Economie

EasyJet neemt advocaten in de arm om problemen Schiphol

Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft advocaten om advies gevraagd over mogelijke juridische stappen tegen Schiphol vanwege problemen door personeelskrapte. Het aantal passagiers dat via de luchthaven bij Amsterdam vertrekt is nog altijd beperkt en de kosten lopen voor de Britse maatschappij „in de miljoenen” euro’s, zegt directeur voor Nederland William Vet.

ANP
29 November 2022 11:04

„We hebben nu een advocatenkantoor opdracht gegeven om ons te adviseren over hoe we hier verder mee moeten gaan. We zijn de schade nog aan het inventariseren, maar het is een heel grote kostenpost, en ook een probleem voor onze reputatie”, zegt Vet.

EasyJet blijft ook in gesprek met Schiphol en komt er dan ook graag uit zonder tussenkomst van advocaten of rechters, „maar we moeten ook opkomen voor onze belangen en die van onze passagiers. De beslissing hierover komt binnenkort.”

De easyJet-directeur erkent dat Schiphol werk maakt van het oplossen van personeelstekorten. Roosterproblemen bij met name de beveiliging en afhandelaars van bagage hebben gezorgd voor chaotische situaties op de luchthaven, met lange wachtrijen en gemiste vluchten als gevolg. Doordat de personeelskrapte nog niet is opgelost, wil Schiphol dat op piekdagen in de winterperiode mogelijk duizenden passagiers minder vertrekken vanaf de luchthaven dan in dezelfde periode in 2019.

„Ze zijn ermee bezig, maar het moet ook echt resulteren in meer beveiligers. Tot nu toe hebben luchtvaartmaatschappijen, inclusief wijzelf, de rekening moeten betalen”, zegt Vet.

Het wrange is volgens easyJet dat de tarieven om op Schiphol te mogen vliegen volgend jaar nog eens 12 procent stijgen. Topman Johan Lundgren zei in een telefoongesprek met journalisten over de jaarcijfers dat er „robuuste gesprekken” plaatsvinden over de hogere kosten op Schiphol, waar tot nu toe nog geen betere service voor is teruggekomen. Dat de problemen op Schiphol voortduren noemt hij „teleurstellend”.

Volgens Vet is het voor easyJet geen optie om Schiphol te verruilen voor andere vliegvelden, zoals vakantieaanbieder Corendon doet door meer vluchten te verplaatsen naar Brussel. De Britse maatschappij wil juist zijn positie op hoofdluchthavens versterken om daar op prijs te concurreren met traditionele luchtvaartmaatschappijen. „Het is een heel raar beeld dat ontstaat. Schiphol is monopolist, want er zijn eigenlijk geen alternatieven.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer